Äiti ei hyväksy?
Hei! Olen 15-vuotias ja tutustunut netissä erääseen 21 vuotiaaseen poikaan. Hän reilu ja mukava minua kohtaan ja olemme jutelleet monista asioista. Olemme myös puhuneet videopuhelun välityksellä joten tiedän hänen olevan se kuka hän väittääkin olevansa. Kun puhuimme ensi kertaa videon välityksellä, äiti sattui huoneeseen ja kysyi tietysti mitä teen. Kerroin juttelevani pojan kanssa ja käänsin puhelimen äitiä päin, jotta poika ja äiti voivat moikata. Poika kertoi heti nimensä ja reilusti moikkasi äitiä, äiti taas vaikutti todella säikähtäneeltä ja melkein vihaisesti tervehti poikaa. Illalla keskustelimme monista asioista ja äiti oli melkein shokissa olevan oloinen. Melkein vihaisen äidin kohdatessani hätäpäissäni valehtelin pojan olevan 18, koska tiedän että olisi tullut potkut persuuksille ja ties mitä settiä pojan suuntaan jos oikea ikä olisi selvinnyt,koska ikäero on melko suuri ja äitiä ihmetytti jo sekin miksi 18 vuotias viestittelee ikäiseni kanssa. Varsinkin kun äidin asenne tuntui olevan kovin negatiivinen. Äiti tuntui myös pettyneeltä pojan ulkonäköön. En ole siis ikinä ennen tällätavoin ollut yhteyksissä poikaan eikä äidin tuomitseminen tunnu kivalta. Tiedän ettei valehtelu ollut hyvä idea eikä tilanne ainakaan helpotu jos äiti saa jostain oikean iän selville. Poika asuu eri kaupungissa joten emme ole nähneet. Iskä suhtautuu tilanteeseen rennosti ja huomattavasti ystävällisemmin. Mitä minun pitäisi tässä tilanteessa nyt tehdä?

Hei,
kiitos kysymyksestäsi.
Mukavaa, että olet löytänyt mieleistäsi seuraa. Juttelussa 21-vuotiaan pojan kanssa ei ole mitään väärää ja olet myös fiksusti halunnut varmistua siitä, että hän todella on kuka väittääkin olevansa.
Saan viestistäsi kuvan, että äitisi on kiinnostunut hyvinvoinnistasi ja että teillä on hyvä keskusteluyhteys, kun sanot teidän keskustelleen illalla monista asioista yhdessä. Voisittekohan keskustella vielä siitä, miksi äidin asenne sinun ja tämän pojan viestittelyyn ja ikäeroon on negatiivinen? Mikä äitiäsi mahdollisesti huolestuttaa tilanteessa ja mitä tunteita tämä kaikki sinussa herättää? Äitisikin on ehkä pohtinut asiaa itsekseen ja osaa kenties nyt tuoda ajatuksiaan rakentavammin julki.
Kerrot, että poika on mukava ja reilu sinua kohtaan, joten tuomitseminen ei ymmärrettävästi tunnu sinusta kivalta. Hyvään ihmissuhteeseen, oli se sitten netissä tai livenä, kuuluu juuri se, että suhteen osapuolilla on hyvä ja turvallinen olla.
Ikäeroon liittyvät asiat eivät useinkaan ole aivan yksiselitteisiä. Kaverisuhteille tai seurustelulle ilman seksiä ei ole säädettyjä ikärajoja. Seksin suhteen lainsäädännössä sovelletaan niin sanottua suojaikärajaa, josta voit lukea lisää täältä.
On hienoa, että olet lähtenyt hakemaan näkökulmia asiaan, joka on jäänyt sinua vaivaamaan. Halutessasi voisit soittaa Sexpon maksuttomaan neuvontapuhelimeen tai esimerkiksi MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen.
Liisa Kangasmäki