alavatsakipu
moi oon 14v tyttö ja oon miettiny et onks mul kaikki hyvin ku muutama päivä ennen menkkoja jos vaikka juoksen kouluun (koulumatka 200m) ja sit ku oon päässy koulul ja istun alas ni mun alavatsa alkaa sattuu iha sairaasti ja se kipu kestää joku 60 sekunttii. se kipu tuntuu silt et olis pahoi ilmavaivoi mut ku se kipu on alavatsas ja se tulee aina sillo ku mul o menkat alkamas ni en usko et liittyy ilmavaivoihi mitenkää, eikä sillo oo koskaa pierettäny. kyselin äidilt et onks normaalii ja se sano et mun pitäis mennä terkkaille kertoo koska sen mielest toi ei oo normaalii mut ennen ku meen puhuu terkkaril ni aattelin kysyy teiän mielipidettä asiasta. ja tota on nyt ollu jonku aikaa, menkat alko 10 vuotiaana mut en muista olisko sillo ollu liikunnan jälkee tollasii vatsakipui. ja päätin kysyy asiast siks ku jouduin juoksee kouluun tossa kahtena päivänä peräkkäi ja sit ku istuin ni tuntu silt et mun alavatsa räjähtää

Hei ja kiitos kysymyksestäsi. Kiva että löysit palstamme.
Kerrot että sinulla on hetkittäisiä vatsakipuja juoksemisen jälkeen juuri ennen kuukautisia. Kuukautisiin ja kuukautiskiertoon liittyy usein erilaisia kehon tuntemuksia. Kipuja voi tavallisesti olla vatsan aluella, toisilla särkee pää ja jollakulla rinnat voivat olla arat. Joillakin on lisäksi turvotusta, ja myös ruuansulatuselimistön oireita voi esiintyä. Joillain kipuja on kierron puolivälissä, joillakin taas juuri ennen kuukautisten alkamista tai sitten niiden alettua.
Hieno juttu, että olet jutellut asiasta äitisi kanssa. Et kertonut tarkemmin, että esiintyykö kipuja muulloin juostessasi tai rentona ollessasi. Jos kipuja on muutenkin kuin kuukautisten alkaessa tai jos kipu on kovaa, kannattaa asiasta käydä juttelemassa terveydenhoitajan kanssa. Terkkarille kannattaa hakeutua myös siinä tapauksessa, että asia mietityttää sinua kovin. Terkkarin kanssa juttelu voisi lieventää huoltasi.
Marjo V.