Anaaliseksistä puhumisen hankaluus
Miksi monet eivät koe yhdyntöjä peräaukkoon yhtä luonnollisina ja seksiin kuuluvina kuin emättimeen? Minulle ne tuovat suurta nautintoa. Onko meidän kulttuurissamme jotakin outoa, vai miksi anaaliseksiin liittyy niitä kielteisiä ajatuksia ja jopa häpeää? Miten jopa anaaliseksistä puhuminen voidaan kokea hankalaksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva juttu, että olet löytänyt sinulle sopivan tavan saada seksuaalista mielihyvää. Ihmiskehossa on eri alueita, joita hyväilemällä voi tuottaa itselleen tai toiselle nautintoa. Peräaukko on monesti yksi tällaisista alueista, mutta on yksilöllistä, kokeeko anaalialueen hyväilyn nautinnollisena. Jos anaalialueen hyväileminen ei tuota henkilölle mielihyvää, ei anaaliyhdyntäkään ole välttämättä luonnollinen osa seksiä. Anaaliseksin harrastaminen on sallittua, mutta aivan yhtä sallittua on olla harrastamatta sitä.
Anaaliseksi on aiemmin ollut tabu. Vaikka jotkut saattaisivat saada alueen koskettelemisesta mielihyvää, voivat he kokea anaaliyhdynnän jollakin tavalla kielletyksi sen aiemman luonteen vuoksi ja tämä rajoittaa halua harrastaa anaaliseksiä. Peräaukko ja anaaliseksi saatetaan kokea likaisena asiana joko käytännön tai ajatuksen tasolla. Jokaisella ihmisellä on omat syynsä kielteisiin ajatuksiin anaaliseksin suhteen. Tilanteeseen vaikuttavat esimerkiksi oma kasvuympäristö ja kulttuuri, suhde kehoon, suhtautuminen seksuaalisuuteen, maailmankatsomukselliset asiat tai aiemmat epämiellyttävät kokemukset.
Yleisellä tasolla puhuttaessa voi havaita, että anaaliseksistä puhuminen on yleistynyt esimerkiksi mediassa. Yksilötasolla anaaliseksistä puhuminen saattaa olla joillekin hankalaa ja jokaisen henkilökohtaisia rajoja tulisi myös kunnioittaa. Hienoa kuitenkin kuulla, että sinulle tällaisten asioiden pohtiminen ja niistä keskusteleminen on helpompaa. Keskustelukumppanille voi pyrkiä luomaan omilla toimillaan ja sanavalinnoillaan keskusteluympäristön, jossa on turvallista puhua myös hankalista aiheista.
Neuvonnan tiimi