arka terska
Hei! Olen 18-vuotias miespuolinen henkilö ja vakaassa parisuhteessa. Minulla on todella arka ja herkkä terska, sekä kireä esinahka. Jo terskaan koskeminen tekee todella kipeää. Lepotilassa saisin varmasti esinahan rullattua terskan taakse, mutten ole uskaltanut vielä yrittää. Erektiossa taas esinahka tuntuu olevan todella kireä, eikä se laskeudu kuin noin puoli terskaa alaspäin. Sukupuoliyhdyntään emme ole vielä tyttöystäväni kanssa päässeet, mutta onneksi hän on ymmärtäväinen ja jaksaa odottaa. Voisiko terskan arkuutta vähentää jollakin tapaa? Entäs esinahan kireyttä? Olen kuullut ja lukenut esinahan venyttämisestä ja ympärileikkauksesta, mutta näiden sanojen jälkeen mieleeni tulee heti terskan arkuus. Olisiko mitään kotikonsteja ilman, että tarvitsisi käydä lääkärissä asti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsena esinahka on kiinnittyneenä penikseen sidekudoskiinnikeillä, jotka usein irtoavat murrosiässä. On kuitenkin hyvin tavallista, että esinahka on vielä vanhempanakin ahdas, eikä se mene terskan yli ollenkaan tai kokonaan. Kireä esinahka voi aiheuttaa kipua jos sitä yrittää liian voimallisesti liu’uttaa terskan yli ja sen taakse.
Esinahkaa voi kokeilla löysyttää varovaisilla venyttelyillä, joissa kannattaa käyttää apuna ihoa pehmentävää öljyä tai voidetta. Voit kokeilla esinahan varovaista venyttämistä myös esimerkiksi suihkussa käydessäsi, sillä lämmin vesi pehmentää ihoa ja voi auttaa esinahan löysyttämistä. Myös sooloseksin yhteydessä tapahtuva esinahan liikuttelu voi auttaa asiassa, kunhan sen tekee siten, ettei siitä aiheudu kipua.
Kireäkään esinahka ei useimmiten estä yhdyntää, kondomin käyttöä tai peniksen puhtaana pitämistä. Jos kireydestä on kuitenkin vaivaa, eikä tilanne helpotu kotikonstein, kannattaa sinun hakeutua omalle terveyskeskuslääkärillesi tai vaikka opiskelijaterveydenhuoltoon. Esinahan kireyttä voidaan hoitaa reseptillä saatavalla hormonivoiteella tai tarvittaessa pienellä päiväkirurgisella toimenpiteellä eli esinahan kiinnikkeen pidennyksellä (frenuloplastia). Ahdas esinahka tai lyhyt frenulum eivät ole perusteltuja lääketieteellisiä syitä esinahan poistolle eli peniksen ympärileikkaukselle. Lisää esinahasta voit lukea täältä.
Onko terska arka aina vai tietyissä tilanteissa? Oletko esimerkiksi harrastanut sooloseksiä, jossa kosketat terskaasi? Miltä tällainen kosketus tuntuu? Joskus terskan arkuus voi johtua terskan ja esinahan tulehduksesta eli balaniitista. Jos limakalvot ovat arat ja punoittavat ja terskan alueella tuntuu kutinaa ja polttelua, on hyvä käydä lääkärin pakeilla varmistamassa, ettei kyse ole tulehduksesta.
Jos haluaisit jutella aiheesta lisää niin voit aina olla yhteydessä maksuttomaan puhelinneuvontaamme tai varata ajan maksuttomaan neuvontatapaamiseen, joka onnistuu myös etäyhteydellä.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman