Blogien ilmiantaminen
Tos alempana vastasitte kysymykseen, jossa jotai ahistaa edelleen lapsipornokuvat jotka se oli nähny jossain blogissa jota se ei ilmiantanu käymättä siellä vaik ois voinu. En oo se kysyjä, mut mun mielest ei pitäs olla mitenkää epäeettist klikata lapsipornoks väitettyy blogii auki ennen sen ilmiantamista. Voishan tälläses tapaukses olla ettei sivul ookaa lapsipornoo, vaan ilmiantolinkin levittäjä haluu vaan tuhoo sivun ylläpitäjän elämän levittämäl valheellist tietoo sivuist.
Eli siis jos törmään joskus ite kehotukseen käydä ilmiantamas joku sivu lapsipornona, avaanko ja tarkistanko että sivulla tosiaan on lapsipornoo ennen ku ilmiannan, vai onko parempi vaan uskoo linkin levittäjän väitettä sokeesti ja toivoo et ilmianto on aiheellinen?
Turvallisinta varmaan ois jättää linkki ja kehotus kumpiki omaan arvoonsa (eli huomiotta)…

Hei ja kiitos kysymyksestäsi. Kiva että palasit aiheeseen, joka sinua ja ehkä jotakuta muutakin lukijaa on jäänyt mietityttämään.
Edellä kuvatussa tilanteessa turvallisin toimintatapa on se, että et mene tarkistamaan sinulle linkattua sivustoa/materiaalia. Tämä on ennen kaikkea omaan psyykkiseen hyvinvointiisi liittyvä kysymys. Ilmiannettava materiaali voi olla luonteeltaan hyvin järkyttävää ja kerran nähtyä on mahdotonta täysin pyyhkiä mielestään. Mikäli tällaista materiaalia on jo nähnyt ja se pyörii mielessä niin tilanteeseen on mahdollista saada tukea esimerkiksi Sexpon neuvonnasta. Ehdoin tahdoin itseään ei kuitenkaan kannata kyseiselle materiaalille altistaa.
Jos sivu on ilmiannettu asianmukaisesti esimerkiksi tätä kautta, voit luottaa siihen, että jokainen ilmianto tarkistetaan. Samaa sivua koskevien ilmiantojen määrä ei näin ollen ole ratkaiseva kysymys, vaan se mitä tarkistettavalta sivulta löytyy. Jos sivustolta ei löydy lainvastaista materiaalia, ylläpitäjään ei myöskään kohdistu toimenpiteitä.
Mikäli siis sattuisit tilanteeseen, jossa esim. kaverisi kehottaa sinua ilmiantamaan jonkin lapsikohteista materiaalia sisältävän sivuston ja tunnet, että haluaisit jotenkin toimia asian suhteen niin voisit vinkata kaveriasi tekemään ilmiannon ylle linkatun Pelastakaa lapset ry:n kautta. Kun linkki on mennyt kaverisi kautta eteenpäin niin olette molemmat tehneet voitavanne ja asian selvittely on siirtynyt luotettavien alan ammattilaisten käsiin. Jos tilanne järkyttää kaveriasi, joka on nähnyt ilmiannetun materiaalin, hänen kannattaa jutella fiiliksistään ammattilaiselle tai muulle luotettavalle henkilölle.
Maria Vihlman