Broke
Moi niin mul on nykyään tosi huono itsetunto ku kaikil mun frendeil on hienot omakotitalot, hienot vaatteet, iPhonet, hyvä perhe ku itse elän yksinhuoltaja mutsin kaa pienes kerrostalo kämpäs, vaatteet on jotain halpaa h@m:stä ja kengätki suht halvat addut. Kaikilla muilla vaan tuntuu olee kaikki paljon paremmin ku mulla. Pelkään että ketään tyttöökään ei kiinnosta seurustella tällasen köyhän luuserin kanssa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisluontoon kuuluu monesti vertaileminen toisiin lajitovereihimme. Tämä voi tuntua ikävältä, jos kokee, että itseltä puuttuu mielestään jokin olennainen osa, jonka muut taas omaavat. On kurjaa, että tilanne on alkanut vaikuttaa jo itsetuntoosikin.
Kun ihminen ajattelee onnellisuutta, hän ajattelee aina jonkun toisen olevan onnellisempi kuin itse on. Tämän ajatuksen kokee likimain jokainen ihminen jossakin elämänsä vaiheessa, toki se mitä tuo ”onni” on, on jokaisen itse määriteltävissä. Ehkäpä voit miettiä mitä kaikkea sinulla jo nyt on ja millaisista asioista nautit. Voit ihan listata kaikki pienimmätkin asiat ylös ja lukea listaa aina silloin, jos asia mietityttää. Näin voi kohottaa myös itsetuntoaan, kun huomaa, että myös itsellä on ilonaiheita elämässä.
Jos raha on se asia, joka motivoi sinua tällä hetkellä, olisitko voinut harkita ilta- tai viikonlopputöiden tekemistä? Sinulla on vielä hyvät mahdollisuudet vaikuttaa tulevaisuuteesi ja tulevaan työuraasi, joten peli ei ole missään nimessä menetetty. Aina voi harjoitella myös näkökulman vaihtamista; mitäpä jos miettisitkin, että ainakin on ekologisempaa välttää kerskakulutusta ja maapallon näkökulmasta on parempi vähentääkin turhan tavaran ostamista. Tässä on vielä artikkeli siitä, kun rahat eivät riitä perheessä ja mitä silloin voi keksiä.
Ihmisen arvoa ei mitata hänen omistamiensa tavaroiden tai vaatteiden määrässä. Arvo mitataan muun muassa siinä, kuinka henkilö kohtelee kanssaihmisiään. Mikäli omaat hyvät käytöstavat, pääset jo pitkälle tuon tyttöystävän löytämisen suhteen. Moni muukin elää samanlaista elämää, joten ihan varmasti usea tyttökin jakaa samat kokemukset kanssasi. Jos mietit ympäröivää maailmaa, voit havaita, että seurustelevia pariskuntia löytyy hyvin erilaisista tuloluokista, sillä pelkkä raha ei pidä parisuhdetta koossa.
Omasta kehostaan kannattaa pitää huolta niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin tasolla. Jos sinua kiinnostaa, niin tänne on koottuna paljon asiaa mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyen. Omista ajatuksistaan kannattaa aina myös jutella jollekulle läheiselle, jotta elämä ei tuntuisi raskaalta. Halutessasi voit soittaa ilmaiseen Poikien Puhelimeen, mikäli kaipaat turvallista miesnäkökulmaa tilanteessasi. Olet arvokas juuri tuollaisenaan ja moni olisi iloinen saadessaan tutustua sinuun. Kaikkea hyvää elämäsi varrelle.
Maija Nieminen