daddy issues
Hei!
Olen tutustunut useampaan (englannin kieliseen) lähteeseen aiheesta ”daddy issues” ja aiheesta tuntuu olevan todella vähän materiaalia (suomeksi).
Minua kiinnostaisi tietää, koetteko te Sexpolla seksologian näkökulmasta, että ko. ilmiö on todella olemassa, vai onko se osittain median ja kultturimme luoma termi (vrt. puuma), jolla ei itsessään ole merkitystä.
Olen pohtinut asiaa jo todella pitkään ja tunnistan itseni todella monista ns ”daddy issuesta kärsivän ihmisen tunnusmerkeistä”, mutta en tiedä oikein kuinka suhtautua. Onko oikeasti olemassa asia, jota työstää kuten ”daddy issues” vai onko kyseessä vain termi, jonka taakse kätkeytyy aivan toisia ilmiöitä, joihin paneutua ja joita työstää.
Olen siis 24v nainen ja todella viehättynyt itseäni vähintään 10v vanhammista miehistä (parhaimmillaan mies on mielestäni täytettyään 40). Tämä ei ole minulle mikään ongelma, mutta heikko itsetunto, huomion kalastelu jne jne jne ”daddy issues” -teemaan liitetyt ”piirteet” häiritsevät minua oikeasti.
Kiitos jo etukäteen. En tiedä mitään muuta paikkaa, josta asiaa kysyä ja asia on minulle todella tärkeä. Valtava kiitos! Todellakin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tunnistat itsessäsi mieltymyksen ja kiinnostuksen itseäsi vanhempiin miehiin. Mukava kuulla, ettei tämä ole sinulle ongelma, sillä siinä ei tosiaan ole mitään väärää tai huolestuttavaa. Viehätys vanhempiin miehiin ei myöskään tarkoita, että sinulla olisi heikko itsetunto tai haluaisit kalastella huomiota.
Meillä kaikilla on jonkinlaista kipua tai ”issueita” liittyen omiin vanhempiin, lapsuuden perheeseen tai ympäristöön. Lapsuudessa opitut mallit esimerkiksi läheisistä ihmissuhteista näyttäytyvät jollakin tavalla aikuisuuden intiimeissä suhteissa. Uskon, että yleisesti ottaen ihmiset hyötyvät oman menneisyyden tarkastelusta ja sen vaikutuksista tähän päivään. Näistä asioista ei kuitenkaan tarvitse ottaa minkäänlaisia paineita. Itselleen voi antaa luvan nauttia juuri niistä mieltymyksistä, fantasioista ja ihmissuhteista, jotka kokee itse merkityksellisiksi ja antoisiksi. Voit siis huoletta viehättyä vanhemmista miehistä ja nauttia heidän seurastaan tai seksistä heidän kanssaan.
Vanhemman miehen ja nuoren naisen välisiä suhteita on ollut aina, kyseessä ei ole uusi ilmiö. Ihmisillä on hyvin erilaisia syitä ryhtyä suhteisiin. Et kerro tarkemmin, mikä sinua häiritsee teemaan liitetyissä piirteissä. Jos koet, että haluaisit keskustella aiheesta, rohkaisen sinua soittamaan meille tai varaamaan ajan maksuttomalle neuvontakäynnille.
Oona Turunen