En kiihotu
Mulla on ongelma, en kiihotu oikeastaan mitenkään ilaman että poikaystäväni koskee ja silloinkin tulen vain märäksi mutta ei ala ”panettamaan”. Miten oppisin kiihottumaan niin et saisin masturboitua ja opittua että mikä toimii minulla. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että haluat tutustua kehosi toimintaan ja seksuaalisuuteesi.
Kiihottumiseen liittyy sekä keho että mieli. Kun kiihottuu, kehossa tapahtuu tiettyjä reaktioita, esimerkiksi sydämen syke kohoaa ja verta virtaa sukupuolielinten alueelle. Mieli tulkitsee kehon reaktiot ja tilanteen kiihotuksesta kertoviksi. Joskus kuitenkin keho ja mieli voivat toimia eri tahdissa ja tilanne voi olla joko se että kehossa tuntuu kiihotuksen merkkejä, mutta mieli ei ole mukana, tai että mieli on hyvinkin kiihottunut, mutta kehossa ei tunnu kiihotuksen merkkejä.
Kiihottumisen tunne voi olla olemassa ennen kuin mitään kovin seksuaalista tapahtuu, tai tunne voi nousta seksuaalisen virikkeen (esimerkiksi eroottiseksi koettu tuoksu, näkymä tai kosketus) seurauksena. Jokaisen kiihottumisrytmi on omanlaisensa: yksi kiihottuu varsin nopeasti ja toinen taas kiihottuu hitaammin. Monella kiihottumisreaktio on melko herkkä ulkoisille häiriötekijöille. Tällainen häiriötekijä voi olla vaikkapa huoli siitä, että kiihottuuko tarpeeksi nopeasti ja oikealla tavalla.
Omaan kiihottumisreaktioon tutustumista voi harjoitella tutustumalla ylipäätään kehon tuntemuksiin. Kehon tuntemuksiin tutustuessa on tärkeää, ettei aseta tuntemuksille odotuksia tai vaatimuksia, vaan ainoastaan tutkailee tuntojaan uteliaalla mielellä. Voisit esimerkiksi aloittaa seuraavanlaisesta harjoituksesta:
Varaa itsellesi häiriötön ja yksityinen tila, esimerkiksi oma huone tai suihku. Ota muutama syvä sisään- ja uloshengitys ja halutessasi sulje silmäsi. Ala tunnustella ja kosketella kehoasi varpaista alkaen kohti päälakea. Sukuelimiä ei tarvitse vielä kosketella, ellet halua. Tässä harjoituksessa tarkoitus ei ole kiihottua (mutta ei haittaa jos kiihotut), vaan ihan vain tutkailla, miltä kosketus eri puolilla kehoa tuntuu. Voit kokeilla erilaisia kosketuksia: kevyttä sivelyä ja voimakkaampaa kosketusta. Millaisesta kosketuksesta pidät? Vaihteleeko se, millaisesta kosketuksesta pidät riippuen siitä, mitä aluetta kehossasi kosketat? Voit jatkaa harjoitusta 5-10 minuuttia tai niin kauan kuin tuntuu sopivalta.
Kun olet tehnyt edellä kuvatun harjoituksen muutaman kerran, voit kokeilla vastaavaa harjoitusta niin, että kosketat nimenomaan sukuelimiäsi ja niitä kohtia, jotka koet kehossasi seksuaaliseksi. Haluat ehkä olla alasti ja käyttää kehosi tutkimisen apuna hierontaöljyä tai liukuvoidetta. Tässäkään kohtaa tavoitteena ei ole kiihottua (mutta ei haittaa jos kiihotut), vaan tutkailla, miltä kosketus eroottiseksi mieltämilläsi alueilla tuntuu. Samalla voit panna merkille, millaisia ajatuksia ja tunteita kehosi koskettelu sinussa herättää. Voit jatkaa harjoitusta 5-10 minuuttia Jos pystyt, voit lopuksi sanoa kehollesi jotakin kaunista ja kiittää itseäsi siitä, että haluat pitää kehostasi tällä tavalla huolta ja osoittaa sille rakkautta.
Kun olet tehnyt edellä kuvatun harjoituksen muutaman kerran, voit kokeilla harjoitusta vielä siten, että koskettelet eroottiseksi mieltämiäsi alueita ja tietoisesti tutkit, millainen kosketus voisi olla sellaista, jota ehkä kaipaat lisää. Löytyykö kosketuksen tapoja, joita haluaisit jatkaa? Jos tunnet mielihyvää, jatka koskettelua sellaisella tavalla ja sellaisille alueille, joissa koet erityisesti mielihyvää. Kun vastaanotat omaa kosketustasi, kiinnitä huomiota siihen, että hengityksesi virtaa vapaasti. Jatka harjoitusta niin kauan kuin sinusta tuntuu hyvältä.
Harjoitusten jälkeen voit miettiä seuraavia kysymyksiä: Millaisia havaintoja teit koskettamisesta ja mielihyvästäsi? Pystyitkö tuntemaan mielihyvää? Miten mielesi ja kehosi reagoi, jos tunsit mielihyvää? Miten mielesi ja kehosi reagoi, jos et tuntenut mielihyvää? Löysitkö koskettamisen tapoja, jotka toimivat tai tapoja, jotka eivät toimineet? Rohkenisitko jutella havainnoistasi kumppanillesi?
Jos haluaisit puhua harjoitusten tuottamista fiiliksistä ja ajatuksista tai kiihottumisesta ylipäätään niin olisit oikein tervetullut maksuttomalle seksuaalineuvontavastaanotollemme. Tapaaminen onnistuu myös puhelimitse taikka Skypellä. Voit myös aina soittaa neuvontapuhelimeemme sen aukioloaikoina.
Maria Vihlman