En koskaan tyydytä itseäni
Hei!
Olen 40v. nainen enkä muista koskaan tyydyttäneeni itseäni. Olen joskus kokeillut, mutten saa siitä oikein mitään tyydytystä/hyvää oloa. Seksielämä on myös hyvin kuiva suhteessani, en saa sieltäkään oikein mitään tyydytystä. Haluaisin olla seksuaalisempi ihminen, mutten oikein tiedä mitä tehdä. En tunne ketään muita, jotka eivät olisi itseään tyydyttäneet.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että uskouduit meille tilanteestasi. Jokainen ihminen toteuttaa seksuaalisuuttaan omalla tavallaan. Ympäröivä maailma saattaa luoda kuvan siitä, että kaikki harrastaisivat seksiä parisuhteessa tai itsetyydyttäisivät, mutta näin ei kaikkien kohdalla ole. Jos sinusta tuntuu siltä, että itsetyydytys ei sinua kiinnosta, ei sinun ole pakko sitä harrastaakaan, seksuaalisuus kun on paljon muutakin kuin vain seksiin liittyviä tekoja. Joskus stressaava elämäntilanne tai esimerkiksi jotkin lääkkeet voivat aiheuttaa muutoksia seksuaalisen halun suhteen. Ilmeisesti sinun tapauksessasi tilanne on kuitenkin ollut aina samanlainen.
Mainitsit kysymyksessäsi parisuhteen ja seksielämän kuivuuden suhteessanne. Miten kumppanisi suhtautuu tilanteeseen? Pystyttekö juttelemaan ylipäätään seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä toiveista ja odotuksista avoimesti? Nautitteko toistenne läheisyydestä tai kosketuksista, vaikka seksi ei tyydytäkään? Onko suhteessanne muuten kaikki mallillaan? Jos toiveet ja odotukset eivät kohtaa, on tällöin hyvä miettiä, mikä olisi juuri teille sopiva tapa toteuttaa seksuaalisuuttanne yhdessä. Jos on vaikeaa sanoa toiselle, mistä ei pidä, kannattaa ainakin kertoa siitä, millaisesta kosketuksesta mahdollisesti pitää ja mihin kohtaan haluaa itseään kosketettavan. Tämä pätee myös, jos haluaa tutustua itse yksin omaan seksuaalisuuteensa.
Et maininnut kysymyksessäsi, oletko kokenut jossain vaiheessa seksuaalista mielihyvää? Jos olet, koitko sitä henkisellä vai fyysisellä tasolla? Seksuaalisuudesta voi nauttia nimittäin esimerkiksi ihan mielikuvien ja fantasioiden tasolla koskematta itseensä. Myös omasta tai toisen kosketuksesta voi nauttia, vaikka tilanne ei johtaisikaan seksiin. Mikä sai sinut juuri nyt hakemaan asiasta enemmän tietoa? Ja ennen kaikkea, haluatko seksuaalisemmaksi ihmiseksi itsesi takia vai jonkun muun takia? Tällaisia kysymyksiä on hyvä miettiä hakiessaan neuvoja omaan tilanteeseensa.
On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät koe seksuaalista vetovoimaa toisia kohtaan, heitä kutsutaan aseksuaaleiksi. Aseksuaalisuudesta on olemassa erilaisia variaatioita ja jotkut aseksuaalit saattavat esimerkiksi haluta parisuhteen, vaikka eivät seksiä haluaisikaan. Jokaisella on kuitenkin valta määritellä itse, miten seksuaalisuutensa näkee ja millä sanoin kuvailee, sillä jokainen on oman elämänsä paras tulkki.
Seksuaalisuus on monimuotoinen asia, joten älä huoli, jos sinulla ei ole kaikkia vastauksia valmiina. Jos haluat, voit joko yksin tai yhdessä kumppanisi kanssa tulla meille juttelemaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista seksuaalineuvojan ilmaiselle vastaanotolle. Lisäksi meillä on tarjota maksutonta puhelinneuvontaa, jossa voit jutella asioista luottamuksellisesti. Hyvää jatkoa sinulle!
Maija Nieminen