En ole koskaan kokenut seksuaalista kiinnostusta ketään kohtaan, ja romanttisenkin...
En ole koskaan kokenut seksuaalista kiinnostusta ketään kohtaan, ja romanttisenkin puolen kanssa olen tullut siihen tulokseen että olen mieluummin yksin. Masturboin max. joitakin kertoja kuussa joko sormin tai vibralla, se on vain hetkellisen täysrentoutuksen/orgasmin hakua. Voivatko olemattomat haluni liittyä siihen että vihaan sukupuoleni kehoa enkä voi muuttaa sitä?Onko tilanteesta jotain haittaa minulle, kärsiikö ihminen jos ei saa mitään läheisyyttä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiset ovat hyvin erilaisia ja on henkilöitä, jotka eivät kaipaa seksiä tai läheisyyttä. Joskus ihminen voi määritellä itsensä esimerkiksi aseksuaaliksi. Seksiä tai romanttisia suhteita ei tarvitse haluta. Tässä ei ole mitään väärää ja jokainen saa elää sellaista elämää kuin itse haluaa. Ihminen saattaa kärsiä sellaisissa tilanteissa, joissa omissa toiveissa olisi kumppani tai seksin harrastaminen. Kerroit kuitenkin, että tämä on oma elämänvalintasi ja niin kauan kuin asia on sinulle OK, ei siitä ole mitään haittaa. Sooloseksi ja orgasmi ovat sallittuja keinoja tuottaa rentoutumisen tunnetta, vaikka ei kokisikaan tarvetta tai halua seksiin muiden kanssa.
Sukupuoliristiriidan aiheuttamaa pahan olon tunnetta kutsutaan sukupuolidysforiaksi. Sukupuolidysforia voidaan jakaa vielä kehodysforiaan ja sosiaaliseen dysforiaan. Kehodysforialla tarkoitetaan inhoa ja ahdistusta kehon sukupuolitetuista piirteistä ja sosiaalisella dysforialla tarkoitetaan pahan olon tunnetta, joka liittyy väärinsukupuolittamiseen, eli tilanteeseen, jossa ei tule nähdyksi omana itsenään. Seksuaalinen haluttomuus on hyvin monisyinen asia ja siksi tilannetta on aina tarkasteltava yksilölliseltä kannalta. On kuitenkin mahdollista, että haluttomuutesi liittyy kokemaasi sukupuoliristiriitaan.
Tilanteeseen on saatavilla apua. Sukupuolidysforiasta kärsiville on olemassa omahoito-opas, johon voit halutessasi tutustua. Et ole yksin ajatustesi kanssa, joten jos kaipaat tukea tai tietoa asiaan liittyen, voit tutustua Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen sekä Sinuiksi – tuki- ja neuvontapalvelun sivuihin. Autamme sinua mielellämme lisää myös Sexpon neuvontapuhelimessa, joten olethan rohkeasti yhteydessä, jos yhtään siltä tuntuu.
Neuvonnan tiimi