En ole nähnyt koskaan naisen klitorista muuta kuin kuvista. Siis...
En ole nähnyt koskaan naisen klitorista muuta kuin kuvista. Siis en ole ollut naisen kanssa tekemissä. Siitä puhutaan että siinä olisi samaa kuin miehen peniksessä. Vastaava esinahka ja terska. Voiko sitä itsetyydytttää myös samanlai kun mies vetää esinahkaa edestakas liikettä. Eli voiko klitorista niin tyydyttää mutta vain pienemmän ottein. Kun on kooltaan pienempi kuin penis. Vai minkä kokoseksi kasvaa kiihottuessa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että halusit ottaa selvää sinua mietityttävästä asiasta. Klitoris koostuu samanlaisesta paisuvaiskudoksesta kuin penis. Kiihottuessa klitoris turpoaa ja klitoriksen kärki tulee esiin ihopoimunsa alta. Klitoriksessa on runsaasti hermopäätteitä ja se on siksi hyvin tuntoherkkä elin. Herkkyydeltään klitorista voisi verrata terskaan.
Klitoriksen koko ja muoto vaihtelevat yksilöittäin. Suurin osa klitoriksesta on kuitenkin piilossa ja klitoriksesta näkyy vain pieni osa. Tämän takia klitorista on hankalaa tyydyttää täysin samalla tavoin kuin penistä. Klitorista voi kuitenkin hyväillä esimerkiksi erilaisin pyörivin liikkein, sivelyin tai hieroen. Jos sinua kiinnostaa erilaiset hyväilytekniikat, voit tutustua tähän artikkeliin, johon on yksityiskohtaisemmin koottu tietoa klitoriksesta sekä klitoriksen stimulointitekniikoista. On kuitenkin yksilöllistä, millaisista hyväilyistä toinen pitää. Siksi tärkeintä on kuunnella mahdollista seksikumppania ja hänen toiveitaan hyväilytapojen ja kosketuksen voimakkuuden suhteen. Näin löytää parhaimman tavan tuottaa mielihyvää toiselle.
Jos sinulle jäi vielä kysyttävää klitorikseen tai seksuaalisuuteen liittyen, neuvomme sinua mielellämme uudestaankin. Halutessasi voit soittaa myös neuvontapuhelimeemme. Mikäli sinua kiinnostaa, voit tarvittessa tutustua klitoriksen lisäksi myös emätintä käsittelevään artikkeliimme.
Maija Nieminen