Endometrioosi
Epäilen itselläni endometrioosia, johtuen kamalista menkkakivuista. Pelkään kuitenkin että lääkärillä vähätellään kipuja eikä suostuta tutkimaan tarkemmin. Onko jotain tapaa tarvittaessa vakuuttaa lääkäri että mut kannattaa ottaa tosissaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Epäilet, että sinulla saattaa olla endometrioosi. Hienoa, että otit yhteyttä asian tiimoilta. Koska lääkärin vastaanottolle saapuu paljon menkkakivuista kärsiviä henkilöitä ja resurssit ovat rajalliset, on tärkeää kertoa lääkärille selkeästi kaikki menkkakipuihin liittyvät oireet sekä niiden vaikutuksista elämänlaatuun. Jos ensimmäinen lääkäri, jonka vastaanottolle menet, ei ota menkkakipujasi vakavasti, voit varata ajan toiselle lääkärille. Yksi mahdollisuus on myös käydä yksityisellä puolella endometrioosiin erikoistuneen naistentautien erikoislääkärin vastaanotolla. Yksityisen sektorin palveluiden tarjoajien nettisivuilta löydät tietoa lääkäreiden erikoisosaamisista. Toivottavasti saat pian helpotusta kipuihisi.
Anna Ahtiainen, Marja Heikkinen, Raisa Hyväri & Oona Turunen