Epämiellyttävät kokemukset
Jouduin lapsena 4vuotiaana seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Olin sen jälkeen todella aktiivinen seksuaalisesti. Aloitin masturboimisen 6vuotiaana ja se oli hyvin pakonomaista minulle. Tein sitä milloin vain ja missä vain. Voiko liittyä seksuaaliseen hyväksikäyttöön?
En siis koskaan harrastanut seksiä muuta kuin yksin. Olin 18vuotiaaksi asti neitsyt kunnes jouduin raiskauksen uhriksi. Se kokemus jätti niin pahat traumat että seksuaalisuuteni katosi täysin. Miehet ja seksi suorastaan kuvottivat minua.
Olen nyt 25vuotias ja halusin kokeilla miltä oikea yhdyntä tuntuu. Raiskaus oli hyvin kivuliasta joten en tiennyt miltä sen kuuluu tuntua. Niinpä miespelosta huolimatta päädyin sänkyyn yhden ystävän kanssa. En osannut toimia ja ystävänikin ihmetteli kokemattomuuttani. Mua kuvotti kun se tunki kielen mun suuhun. Raiskaajaki teki niin ja tuli heti mieleen se. No päästiin sitte sänkyyn saakka ja kaveri laitto kondomin ja kaikki ja sitten me harrastettiin seksiä. Se tuntui tosi pahalta. Kuuluuko sen tuntua pahalta? Mä en tiedä kun toi oli mun virallinen ekakerta.

Hei ja kiitos viestistäsi.
Hienoa, että laitoit viestiä, vaikka aihe on vaikea. Sinulla on taustallasi varsin raskaita kokemuksia. Niitä ei kenenkään kuuluisi joutua yksin kantamaan ja pohtimaan.
Ensimmäisessä kysymyksessäsi mietit, että voisiko pakonomaiseksi koettu masturbointi liittyä seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Masturbointi, josta pienempien lasten kohdalla käytetään sanaa unnutus, voi joissakin tapauksissa olla keino hallita ja rauhoittaa ahdistavia tuntemuksia.
Viestisi lopussa kysyt, että kuuluuko seksin tuntua pahalta. Yksiselitteinen vastaus on että ei kuulu. Kuulostaa siltä, että seksuaalinen kanssakäyminen on aktivoinut sinussa traumaattisiin tilanteisiin liittyviä muistoja. Näiden muistojen aktivoituessa keho on sekä fyysisesti että henkisesti aivan kuin hälytystilassa. Tällöin miellyttäville tunteille ei löydy sijaa.
Jokaisella tulee aina olla oikeus keskeyttää sellainen seksuaalinen toiminta, joka tuottaa epämiellyttäviä tuntemuksia tai ahdistusta. Seksikumppanin velvollisuus on kuulla toivetta riippumatta siitä, missä vaiheessa seksuaalista kanssakäymistä se esitetään. On kuitenkin hyvä olla tietoinen myös siitä, että toisinaan hälytystilan aktivoituessa keho lamaantuu, jolloin ei välttämättä pysty hädän hetkellä toimimaan niinkuin haluaisi.
Kun seksuaalisuuden alueella tapahtuu kaltoinkohtelua, seksuaalisuus ja seksi voivat alkaa tuntua vastenmielisiltä. Tuntemukset ja asiasta tietämättömän silmin selittämättömät reaktiot saattavat hämmentää ja aiheuttaa lisää ahdistusta. Oletko saanut ammatillista apua kuvailemiisi vaikeisiin kokemuksiin? Oletko puhunut aiheesta ja tuntemuksistasi kenellekään? Sinua kohtaan on tehty väärin ja tarvitsisit tukea ja hoivaa. Saatko elämässäsi tukea ja huolenpitoa?
Vaikka ajatus tuntuisi tällä hetkellä mahdottomalta, niin vaikeitakin traumaattisiakin kokemuksia on mahdollista työstää. Toivoa on aina. Olet ottanut jo ison askeleen kun olet rohkeasti laittanut tänne viestiä. Jos vain lainkaan tuntuu siltä niin toivoisin kovasti, että ottaisit meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella, jotta voisimme jutella aiheesta joko kasvotusten tai puhelimitse taikka Skypellä. Voisimme yhdessä pohtia, että mistä voisit saada juuri sinulle sopivaa tukea asian käsittelyyn. Voit myös soittaa neuvontapuhelimeemme. Tai laittaa uuden viestin. Palvelumme ovat ilmaisia.
Toipumisen tie voi tuntua pitkältä, mutta joskus ajatus siitä, että muutkin ovat kulkeneet tuolla tiellä, auttaa. Oon siellä jossain mun -nimisessä kirjassa seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneet kertovat omasta toipumisestaan sillä ajatuksella, että jaetut kokemukset toisivat voimaa heille, jotka ovat kokeneet vastaavaa. Kirjan saa ladattua ilmaiseksi.
Listaan tähän vielä muutamia auttavia tahoja, joihin on mahdollista olla yhteydessä:
Tukinainen – neuvontaa, tukea ja lakiapua seksuaalirikosten kohteille
Suomen Delfins – tukea seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena kohdanneille
Riku –  tukea rikosten tai rikosyrityksen kohteille
Paljon voimia Sinulle, toivottavasti otat uudelleen yhteyttä meihin tai johonkin muuhun auttavaan tahoon.
Maria Vihlman