epäreilu äiti
moi oon 13v tyttö. oon ollu puolitoista kuukautta yhessä saman ikäsen pojan kaa ja rakastan sitä paljon. pari viikkoo sit sain tietää et se muuttaa toiseen kaupunkii kesälomalla, eikä jatka samas koulus ku mä syksyllä 🙁 oon ollu asiasta tosi rikki ja me koitetaan hengata ennen kesälomaa paljon ja koitettais kanssa kesälomalla mutta ongelmana on menot ja mun äiti. sillon ku mul ei oo menoo niin se on ulkomailla ja sit ku mä meen ulkomaille niin se menee sen mökille joka on jossai tosi kaukana, kuulemman kestää ajaa täältä sinne jotain 5h. se on melkee koko kesäloman siel mökillä ja aateltin et sillon ku mul ei oo menoi niin menisin niitten mökille muutamaks päiväks. eli olisin yötä. noh sen pojan vanhemmille se kävis MUTTA mun äidille ei käy. kysyin et minkä takia en pääse heille yöksi, sain vastaukseksi, että olemme liian nuoria seurustelemaan vakavasti ja olemaan toistemme luona yötä ja että olemme sellaisessa iässä että tulee kokeiltua kaikkea ”kiellettyä”. ja tällä hän tarkoittaa siis seksin harrastamista. mä sanoin äidille et oon tosi rikki siitä ku se muuttaa pois ja mun on pakko nähä se viel kesälomalla mut se sano et ”tuskinpa teidän suhde jatkuu, olisi ehkä jopa parempi erota aikasemmin. yöksi et kuitenkaan pääse sillä se on väärin”. mul tuli vaan huonompi olo, koska heti kun ne tulee sieltä mökiltä niin niil alkaa muuttourakka ja sillon mul vaan ei oo aikaa nähä sitä. ja mun äiti väittää että se ymmärtää mua ja haluu auttaa, mut me tapellaan kokoajan tosta samasta asiasta, en vaan kestä jos en nää sitä poikaa kesällä :((. luulen et sitä vaan pelottaa se et me harrastetaan seksiä ja et tulisin raskaaks yms, koska se pelotteli mua sillä et voi saada jonkun vakavan tuomion siitä jos kaks alaikästä harrastaa seksiä vaikka tiiän et kaks saman ikästä saa harrastaa seksii kunhan molemmat on halukkaita siihen. me ollaan oltu sen pojan kaa yhdynnässä ja ollaan käytetty kortsuu ja jatkossaki aiotaan käyttää. äiti siis ei tiedä tosta mut joo… olisko teillä jotain neuvoja tähä juttuun? ku olis tosi kiva jos näkisin sitä poikaa kesäl ja pääsisin yöks niille 🙂

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpas kiva juttu, että olet löytänyt elämääsi ihanan pojan. On myös mukavaa, että olet jutellut asiasta äitisi kanssa, vaikka juttutuokiot hänen seurassaan eivät olekaan olleet mielestäsi kaikkein onnistuneimpia. Juuri keskustelemalla ja neuvottelemalla asialliseen sävyyn on mahdollista saada muutoksia aikaan. Olisiko mahdollista, että pystyisitte keskustelemaan yhdessä äitisi ja tämän pojan kanssa kolmistaan joko kasvotusten tai puhelimen/netin välityksellä? Keskusteluun voi ottaa myös mukaan pojan vanhemmat ja voisitte sopia yhteisistä pelisäännöistä. Näin sekä aikuiset että te nuoret voisitte tuoda oman näkökulmanne asioihin ja saisitte ehkäpä sovittua jonkinlaisen kompromissiratkaisun. Keskustelun helpottamiseksi voi testata soveltavalla tavalla Mannerheimin Lastensuojeluliiton Neuvottelupolkua.
On ihan ymmärrettävää, että omaa rakastaan haluaa nähdä myös kesällä. Mikäli ette saa neuvoteltua tilannetta niin, että pääsisit pojan luo yöksi, voisiko hän tulla sinun luoksesi käymään? Näin äidilläsi ei välttämättä olisi niin suurta huolta sinusta. Mikäli äitisi on ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa omalla lapsella on seurustelukumppani, hän varmasti tuntee aivan uudenlaisia tunteita ja käy läpi kaikenlaisia kauhuskenaarioita. Olettekin jo tunteitanne jonkin verran avanneet toisillenne, mutta ilmeisesti riidoilta ei ole vältytty. Teitä voisi hyödyttää Hyvän riitelijän opas, jonka ohjeita molemmat voisivat seurata. Voitte yhdessä lukea läpi myös artikkelin Jatkuva riitely perheessä ja tutkia siinä ilmeneviä keinoja riitojen ratkaisemiseksi. Jos ette siltikään pääse yhteisymmärrykseen tapaamisen suhteen, voittehan ainakin videopuhelujen avulla nähdä pojan kanssa toisianne pitkänkin välimatkan takaa.
Mikäli haluatte ottaa seurustelun ja seksin vielä keskustelunaiheeksi, voitte yhdessä tutkia äitisi kanssa meidän sivuiltamme löytyviä artikkeleja. Näin äitisi voi varmistaa, että tiedät hänen mielestään kaiken tarvittavan ja voi mahdollisesti tuntea olonsa edes vähän helpottuneemmaksi. Myös sinä ja kumppanisi voitte tutustua muun muassa Suhteen säännöt, Emätinseksi ja Ehkäisyvälineet -artikkeleihimme, jos jokin asia vielä mietityttää.
Toivottavasti pääsette johonkin kaikkia miellyttävään ratkaisuun. Mikäli kaipaat vielä tietoa tai neuvoja tilanteeseesi liittyen, voit kääntyä ilmaisen neuvontapuhelimemme puoleen.
Maija Nieminen