epillerit
Moi. Oon 16-vuotias poika ja tyttöystävän kanssa tulee pian ajakohtaiseksi seksin harrastminen. Molemmat haluttaisiin, että hommattaisiin ehkäisypillerit, joten ihan varmistukseksi kysyn. Kuinka varma niiden ehkäisyteho on? Tarkoittaako se, että jos käyttää säännöllisesti pillereitä, voi olla yhdynnässä ilman kondomia ilman huolia? Kiitos etukäteen.

Hei!
Kiitos viestistä. Onpa hienoa, että pohditte ehkäisyyn ja seksiin liittyviä kysymyksiä yhdessä ja etukäteen. Tärkein seksitaito onkin siitä puhuminen. Seksistä voi nauttia enemmän kun tietää ja kertoo toiselle mistä itse pitää, miten toivoo tulla kosketetuksi, mitä tahtoo toisen kanssa kokeilla ja mistä taas ei pidä.
Ohjeiden mukaan käytettynä e-pillerit ovat hyvin luotettava raskaudenehkäisykeino. E-pillerit vaativat reseptin, joten sen vuoksi tytön täytyy käydä lääkärissä tai terveydenhoitajalla. Samalla on hyvä keskustella siitä, kuinka juuri itselle määrätty ehkäisypilleri toimii. Esimerkiksi pillerin unohtaminen tai oksentaminen voi heikentää pillereiden ehkäisytehoa, jolloin tulee käyttää lisäsuojana kondomia.
E-pillerit suojaavat vain raskaudelta, joten jos on tarve suojautua myös seksitauteja vastaan, on tarpeen käyttää kondomia. Riski seksitaudeille on olemassa jos jompikumpi tai molemmat ovat aikaisemmin harrastaneet suojaamatonta seksiä toisen ihmisen kanssa. Koska suuri osa seksitaudeista on oireettomia, varmuuden asiasta saa käymällä seksitautitesteissä. Kun testitulokset ovat puhtaat, toimivat e-pillerit hyvin riittävänä ehkäisykeinona.
Jotkin kunnat myöntavät nykyään nuorille ilmaisen ehkäisyn. Kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan, omaan terveysasemaan taikka kaupungin ehkäisy- tai perhesuunnitteluneuvolaan. Näiltä tahoilta saa tukea ja apua myös muissa seksuaaliterveyteen liittyvissä asioissa.
Nautinnollisia hetkiä teille molemmille!
Marjo V.