Erektio
Olen 17v poika ja ongelmana on se että yksin masturboidessa penis jäykistyy todella helposti ja nopeasti, mutta tyttöystävän kanssa penis ei meinaa millään jäykistyä kunnolla ja seksiä ei pysty siksi harrastamaan. Voiko asiaan vaikuttaa se että olen ensimmäistä kertaa elämäni aikana intiimissä suhteessa tytön kanssa?

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että lähestyit meitä pohdinnoissasi. Kerrot, että masturboidessasi peniksesi jäykistyy helposti, mutta ei seksitilanteessa tyttöystäväsi kanssa. Mietit myös, mahtaako asiaan vaikuttaa se, että olet ensimmäistä kertaa intiimissä suhteessa toisen kanssa.
Et kertonut, käytättekö ehkäisymenetelmänä kondomia. Joskus sen laittaminen peniksen päälle voi aiheuttaa peniksen veltostumista, jos sen käyttö ei ole vielä ihan luontevaa. Siinä tapauksessa kannattaa harjoitella sen päälle laittamista yksin masturboidessa, jotta seksitilanteessa toisen kanssa se ei enää tunnu niin erikoiselta.
Jos teillä on muu ehkäisymenetelmä käytössä, eikä kondomi vaikuta tilanteeseen, voi syynä olla pikemmin jännittäminen uuden tilanteen edessä tai pelko erektion menettämisestä? Kuten itsekin mietit, voi asiaan vaikuttaa se, että olet ensimmäistä kertaa intiimissä suhteessa. Silloin voi tulla stressiä ja painetta siitä, että ”seksin pitää onnistua”. Tällainen paine on oikeastaan aika turha, sillä hyvää seksiä on monenlaista, eikä siihen aina kuulu edes laukeaminen. Olit sitten ensimmäistä kertaa intiimissä suhteessa ylipäätään tai ensimmäistä kertaa uuden kumppanin kanssa, täytyy tunnustella ja tutustua, miltä kosketukset ja hyväilyt juuri tämän kumppanin kanssa tuntuvat. Mahtavaa, että oletkin masturboimalla tutustunut siihen, mikä sinusta tuntuu kiihottavalta.
Kommunikaatio on seksissä tärkeää, sillä kumppanisi ei osaa lukea ajatuksiasi. Voisiko auttaa, jos puhuisitte seksiin liittyvistä asioista ja huolistasi avoimesti neutraalissa tilanteessa? Pelkästään huolista puhuminen voi jo lieventää seksiin liittyviä paineita. Voisitte yhdessä miettiä, mitä kaikkea tykkäisitte seksissä tehdä ja minkälainen kosketus tuntuisi molemmista erityisen kiihottavalta. Sekin voi auttaa, jos pikku hiljaa ja aivan rauhassa tunnustelette erilaisia tapoja hyväillä, suudella ja kosketella toisianne ilman, että otatte paineita siitä, mihin se johtaa. Voisit myös lukea ekasta kerrasta täältä. Toiseen ihmiseen tutustuminen ja kiihotuksen etsiminen yhdessä on parhaimmillaan kutkuttava matka. Nautinnollisia hetkiä!
Jos asia edelleen mietityttää sinua tai se ei lähde ratkeamaan toivomallasi tavalla, voit ottaa neuvontapalveluihimme uudelleen yhteyttä.
Laura Lipsanen & Patricia Thesleff