Eroon seksuaalisuudesta?
Hei!
Seksuaalisuus, oma ja muiden, herättää minussa lähinnä vihan, epätoivon, inhon ja toivottomuuden tunteita. Olen elänyt lähes jatkuvassa puutteessa, vaikkakin parisuhteessa, jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Vaimoani ei tunnu kiinnostavan oikein ikinä, eikä minulla ole oikeutta tietenkään vaatiakaan mitään. Terapiaan minulla ei ole varaa. Keskustelu vaimoni kanssa vain pahentaa asioita. Elämäni on täyttä paskaa tämän takia. Mitä voisin tehdä? Auttakaa oikeasti, olen tosi pahassa jamassa tämän takia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä, että laitoit meille kysymyksen. Seksuaalisuuteen, haluun, haluttomuuteen ja kommunikointiin liittyvät ongelmat ovat hyvin yleisiä ja tavallisia kaikissa parisuhteissa. Näihin haasteisiin liittyy usein voimakkaita tunteita, joita voi olla vaikeaa hyväksyä ja käsitellä. Hienoa, että tunnistat itsessäsi vihan, epätoivon, inhon ja toivottomuuden tunteita. Tunteiden tunnistaminen on ensimmäinen, iso ja rohkea askel kohti niiden työstöä sekä niihin liittyvien ajatusten käsittelyä ja tiedostamista.
Vuosien tai jopa vuosikymmenien ajan toistuvat karvaat kokemukset, joihin liittyy kohtaamattomuutta, pettymyksiä ja torjutuksi tulemista tuntuvat kipeiltä seksuaalisuuden alueella, jonka on herkintä ja haavoittuvaisinta osaa meissä. On ymmärrettävää, että tunnet olevasi huonossa jamassa.
Kirjoituksesi perusteella tunnut kaipaavan muutosta tilanteeseen. Kerrot ettei sinulla ole varaa terapiaan eikä keskusteleminen vaimosi kanssa auta. Apua voi ja kannattaa hakea. Usein ulkopuolisen kanssa keskusteleminen voi tuoda uusia näkökulmia. Olisiko sinun tai teidän mahdollista ottaa yhteyttä esimerkiksi oman paikkakuntanne kirkon tai kaupungin tarjoamaan parisuhdeneuvontaan, joka yleensä on maksutonta? Myös meille voi varata ajan maksuttomaan neuvontaan, jossa voimme yhdessä miettiä apukeinoja tilanteeseen. Ajan voi varata yksin tai yhdessä kumppanin kanssa. Paljon voimia sinulle.
Oona Turunen