esinahka seksin aikana
Hei olen 16v poika ja esinahkani ei mene taakse ja nyt ollaan siinä vaiheessa että seksihommat on jo ovella niin voiko harrastaa seksiä jos esinahka ei mene taakse.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksi toisen kanssa voi aiheuttaa monenlaisia eri kysymyksiä ja hienoa, että uskalsit esittää omasi täällä.
Ahdas esinahka on hyvin yleinen vaiva pojilla. Saatko yhtään liikuteltua esinahkaasi? Oletko havainnut kivun tunnetta erektiossa tai itsetyydytyksen yhteydessä? Esinahan ahtaus ei estä yhdyntää, mutta se voi vaikeuttaa sitä, mikäli kireys saa aikaan kipua. Joillekin voi aiheuttaa vaikeutta myös kondomin laittaminen päälle. Oletko harjoitellut ja testaillut, miten kondomin laittaminen sujuu? Kondomin voi rullata esinahan päälle itse aktin ajaksi, mikäli esinahka ei mene taaksepäin.
Esinahan ahtautta voi yrittää helpottaa liikuttelemalla sitä varovasti. Enemmän tietoa esinahasta ja ohjeet esinahan liikuttelemiseen löydät täältä. On tärkeää, ettei tee mitään sellaista, mikä sattuu tai tuntuu ikävältä. Tämä pätee sekä esinahan liikuttelemiseen että seksiin toisen kanssa. Omaa ja toisen kehoa tulee kunnioittaa ja keho pyrkii kertomaan, milloin toimii oikein.
Jos tuntuu vielä, että haluat saada esinahan liikkumaan eri tavalla ennen ensimmäistä seksikertaa, kannattaa jutella siitä avoimesti kumppanin kanssa. Toiselle voi tuottaa mielihyvää myös muillakin tavoin ja mukaan voi ottaa esimerkiksi käsillä ja suulla tapahtuvat hyväilyt. Lisää tietoa ekasta kerrasta löydät täältä.
Aina kannattaa kääntyä jonkun aikuisen puoleen, mikäli kaipaa vielä lisää neuvoja tai tietoa. Terveydenhoitaja osaa auttaa, jos ahdas esinahka edelleen aiheuttaa vaikeuksia. Halutessasi lisää vinkkejä vaikkapa seksin suhteen, voit soittaa Poikien Puhelimeen, jossa vastaa aikuinen miestyöntekijä. Myös meille voi laittaa aina uuden viestin. Tsemppiä ja nautinnollisia hetkiä!
Maija Nieminen