genitaaliherpes
Moikka. Kuulin sattumalta, kun kaksi nuorehkoa naista keskusteli kaupungilla. Toinen sanoi, että hänellä on genitaaliherpes. Mitä se tarkkaan ottaen oikein tarkoittaa, ja miten sellaisen taudin saa? Jos kertoisitte siitä tarkan kuvauksen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Genitaali- eli sukuelinherpes on herpesviruksen aiheuttama tulehdus, joka aiheuttaa sukuelinten alueelle ilmaantuvaa kutinaa, kirvelyä ja rakkulamaisia haavaumia. Herpes simplex -virusta (HSV) on kahta tyyppiä. Näistä HSV-1 aiheuttaa tulehduksen yleensä kasvoissa (nk. huuliherpes), HSV-2 taas sukuelimissä, mutta nykyään genitaalialueen herpestartunnoistakin noin kolmannes on HSV-1:n aiheuttamia.
Genitaaliherpes voi tarttua limakalvokontaktissa, eli kaikessa sellaisessa seksissä, jossa kahden tai useamman ihmisen limakalvot osuvat toisiinsa. Herpes ei voi tarttua sooloseksissä, mutta kumppanin kanssa se voi tarttua emätin- ja anaaliyhdynnässä, suuseksissä tai kun sukuelinten alueet muuten koskevat toisiinsa. Suuseksissä nk. huuliherpes voi tarttua sukuelinten alueelle ja genitaaliherpes taas puolestaan suuhun.
Herpes on siitä kurja tauti, että lääkityksellä voi helpottaa herpeksen rakkulavaiheen oireita, mutta virus jää silti elimistöön ”uinumaan” eli ihminen jää viruksen kantajaksi ja tauti voi uusia. Herpes tarttuu erityisesti sairauden rakkulavaiheessa, mutta tartunnan voi saada myös silloin kun rakkuloita ei ole näkyvissä. Paras keino herpekseltä suojautumiseen on edelleen kondomi ja sen käyttöä suositellaan yhdynnässä ja suuseksissä etenkin sairauden rakkulaisessa vaiheessa. Suuseksiä varten kondomista saa helposti askarreltua suuseksisuojan esimerkiksi tämän videon avulla.
Herpeksestä ja muista seksitaudeista voit lukea lisää seksitaudit-artikkelistamme.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman