Haluaisin lisää tietoa klamydian tarttumisesta. Voiko klamydia olla tarttumatta suojaamattomassa...
Haluaisin lisää tietoa klamydian tarttumisesta. Voiko klamydia olla tarttumatta suojaamattomassa yhdynnässä naisesta mieheen, jossa miehen sperma tulee kokonaisuudessaan naisen sisään?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet kiinnostunut seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Klamydia tarttuu limakalvokontaktina suojaamattomassa emätinyhdynnässä, anaaliyhdynnässä ja suuseksissä. Seksitautien tarttumiseen on valitettavasti aina mahdollisuus, mikäli kondomi tai suuseksisuoja ei ole ollut käytössä. Toki joissakin tilanteissa voi selvitä säikähdyksellä, mutta jatkossa on hyvä muistaa ehkäisyn käyttö.
Jos epäilet, että olet saanut tartunnan, on tärkeää käydä seksitautitesteissä. Klamydiaa hoidetaan antibiootilla, joten syytä huoleen tai häpeään asian hoitamisen suhteen ei ole. Mikäli tilanne vaivaa sinua tai haluat tietää enemmän seksitaudeista, voit soittaa neuvontapuhelimeen, jossa asiaa on mahdollista käsitellä perusteellisemmin ja täysin luottamuksellisesti.
Neuvonnan tiimi