harrastin suojaamatonta suuseksiä
Mua ahdistaa nyt tosi paljo ku harrastin suojaamatonta suuseksiä ja pelottaa et saan taudin 🙁 Mitä mun pitäis tehä? Käynkö gynellä? Maksaaks se? Siitä on nyt 4 tuntii ku harrastin seksiä säädön kaa ja mua ahdistaa sairaasti..

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä, että kannat huolta terveydestäsi.
Seksitaudit voivat tarttua suojaamattomassa suu-, emätin-, tai anaaliyhdynnässä. Seksitautitesteissä onkin syytä käydä aina jos on harrastanut suojaamatonta seksiä sellaisen kumppanin kanssa, jonka tautitilannetta et täysin varmasti tiedä. Seksitaudit ovat usein varsinkin alkuvaiheessa täysin oireettomia, joten on tärkeää hakeutua testeihin asian selvittämiseksi.
Seksitautitestausta varten sinun ei tarvitse hakeutua gynekologille. Ilmaisia testejä tehdään mm. terveyskeskuksissa, ehkäisyneuvoloissa sekä sukupuolitautien poliklinikoilla. Jos et ole varma mihin sinun kuuluisi hakeutua, voit soittaa omalle terveysasemallesi ja kysyä lisätietoja.
Testeihin hakeutumisen ohella on tärkeä miettiä, miten ehkäisyn saisi hoidettua tulevaisuudessa siten, että asia ei aiheuttaisi huolta. Esimerkiksi kondomeja on hyvä olla jemmassa yllättävien tilanteiden varalle.
Jos haluat jutella lisää niin voit soittaa maksuttomaan neuvontaamme, jonka viikottaiset aukioloajat löydät täältä. Olet myös tervetullut maksuttomaan neuvontatapaamiseen, johon voi varata ajan täältä.
Toivottavasti nämä tiedot lievittävät ahdistustasi. Jos jokin jäi mietityttämään niin voit laittaa myös uudelleen viestiä.
Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman