Hei! Jos henkilöllä on seksiaddiktio niin voiko se vaikuttaa siihen...
Hei!
Jos henkilöllä on seksiaddiktio niin voiko se vaikuttaa siihen miten ihminen pystyy muodostamaan tunteita toiseen?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Tunteet ovat kehossa ja mielessä herääviä reaktioita ja kyky tuntea erilaisia tunteita on synnynnäinen inhimillinen ominaisuus. Henkilöllä, jonka seksikäyttäytymisessä on addiktoituneita tai kontrolloimattomia piirteitä, on usein pulmia tunteiden kanssa. Tämä ei niinkään liity kykyyn tuntea tunteita – tunteiden muodostaminen ja tunteminen on automaattista – vaan kykyyn elää hankalien tunteiden kanssa.
Addiktiivinen tai kontrolloimaton seksikäyttäytyminen on usein selviytymiskeino tilanteessa, jossa ihminen kokee jotakin hankalaa ja vaikeasti siedettävää tunnetta. Addiktiivinen käyttäytyminen voi helpottaa tunnetilaa hetkellisesti, mutta käyttäytymisestä seuraa usein yhä enemmän hankalia tunteita.
Ihmisen keho ja mieli toimivat niin, että negatiivisina koetuilla tunteilla on yleensä positiivisia suurempi painoarvo. Näin esimerkiksi ahdistus voi tuntua vahvemmalta kuin vaikkapa kumppania kohtaan tunnettu kiintymys. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei kiintymystä olisi olemassa tai että se olisi vähäisempää. Lähtökohtaisesti kaikilla ihmisillä on kyky muodostaa tunteita toisiin ihmisiin.
Jos haluaisit jutella aiheesta lisää niin voit soittaa neuvontapuhelimeemme.
Maria Vihlman