Hei löysin vahingossa tiedon että 15v poika on vieraillu pornosivuilla,...
Hei löysin vahingossa tiedon että 15v poika on vieraillu pornosivuilla, asiasta pitäis puhua nolaamatta poikaa. Miten teen sen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista, että murrosikäinen on kiinnostunut seksuaalisuuteen liittyvistä teemoista. Jo asian pohtiminen ja nolaamatta jättäminen kertoo siitä, että olet oikeilla jäljillä kasvattajana ja osaat varmasti luoda myös luottamuksellisen ilmapiirin pojalle puhumiseen.
Saattaa olla, että seksiasioista/pornosta jutteleminen aikuisen kanssa voi tuntua pojasta vaivaannuttavalta ja asioiden ottaminen puheeksi voi olla helpompaa, jos keskusteluyhteys on jo luotu. Monet kasvattajat suosivat seksiasioista puhuttaessa erilaisia nuorille tarkoitettuja lehtisiä, kirjoja tai netistä löytyvää materiaalia. Nämä ovat helpompia jättää nuorelle luettavaksi ja nuori voi rauhassa paneutua ikätasonsa mukaisesti materiaaleihin. Ei silti pidä vähätellä avoimen juttelemisen ilmapiiriä ja sen tärkeyttä seksuaalisen kehityksen tukijana. Voit vaikkapa kautta rantain aloittaa keskustelun jonkun elokuvan kohtauksen, lehtijutun tai ihan vain hankkimiesi materiaalien myötä siitä, mitä seksi oikeassa elämässä on ja miten esimerkiksi elokuvissa, seksi eroaa oikeasta aktista. Voit sanoa, että sinun puoleesi on aina turvallista kääntyä, jos haluaa tietää jotakin, sillä netistä voi löytyä paljon materiaalia, jotka eivät tarjoa oikeaa faktatietoa. Kerro, ettet tuomitse mistään, mutta toivot, että voisitte jutella yhdessä, jos jokin ihmetyttää tai huolettaa seksuaalisuuteen liittyen.
Asian puheeksi ottaminen ei ole aina helppoa aikuiselle, joten voit tutkia Vanhempainnetin sivuja, joista löytyy tietoa, miten tukea nuoren seksuaalista kehitystä. Nuorelle taas voit tarjota esimerkiksi juuri Sexpon, Nuortennetin tai Väestöliiton sivuja luettavaksi. Monesti aikuinen voi tuntea olonsa yhtä eksyneeksi kuin nuorikin puhuessaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Niin Vanhempainnetin kuin meidänkin neuvontapuhelimeemme puoleen voi kääntyä, jos haluaa miettiä, miten aloittaa keskustelu seksuaalisuudesta/pornosta lapsen kanssa juuri teidän tilanteessanne. Yksin ei siis tarvitse näitä asioita ratkoa. Toivottavasti löydät juuri teille sopivan keinon jutella asiasta. Tsemppiä sinulle!
Neuvonnan tiimi