Hei, mietin tämmöistä että onko normaalia että minulla ei ole...
Hei, mietin tämmöistä että onko normaalia että minulla ei ole tullut kuukautisia 3kk? Lopetin e-pillereiden (yaz) käytön 4kk sitten ja sen jälkeen tuli yhdet menkat, jonka jälkeen ei ole tullut pisaraakaan verta. Sairastin tässä välissä klamydian, joka on nyt hoidettu. Olen tehnyt raskaustestin enkä voi olla raskaana. Toinen asia minkä olen huomannut pillereiden lopetettuani on että minulla ei ole juurikaan minkäänlaisia seksihaluja, pelkkä ajatus seksin harrastamisesta inhottaa. Mikä neuvoksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet terveyttäsi. E-pillerien lopettamisen jälkeen voi ilmetä kuukautiskierron epäsäännöllisyyttä. Myös esimerkiksi stressi kuukautisten alkamisesta sekä muut kuukautiskiertoon vaikuttavat tekijät saattavat aiheuttaa muutoksia kuukautisiin. Klamydiakin voi aiheuttaa kuukautishäiriöitä, mutta yleensä tätä tapahtuu silloin, kun tartuntaa ei ole havaittu tai hoidettu. Siksi onkin hyvä, että olet hoitanut jo klamydiatartunnan kuntoon.
Yleisesti ottaen kuukautisia e-pillerien lopettamisen jälkeen voi odottaa puolikin vuotta, mikäli muita oireita ei ole. On kuitenkin sallittua hakeutua lääkärin vastaanotolle aiemminkin, jotta syy tilanteen taustalla saadaan selville. Lääkäri saattaa tutkia, onko tapauksessa viitteitä esimerkiksi hormonihäiriöstä. Tällaisiin tilanteisiin on olemassa hoitomuotoja, joten jos mainitsemasi asiat kuormittavat mieltä, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin vaikka heti.
Haluun liittyvät seikat mietityttävät usein muitakin. E-pillerien lopettaminen saattaa joillakin vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen, mutta tämä on aina yksilöllistä. Millainen elämäntilanteesi noin muutoin on? Miten olet voinut fyysisellä tai psyykkisellä tasolla viime kuukausien aikana? Haluttomuuden syynä voi olla jo aiemmin mainittu hormonihäiriö, mutta joissain tapauksissa taustalla voi olla paljon monisyisempiäkin seikkoja.
Myös haluttomuuteen liittyviä teemoja on luvallista käsitellä lääkärin kanssa. Lääkäri voi tutkia tilannetta kokonaisvaltaisemmin ja yhdessä voitte etsiä sinulle sopivan auttamismuodon. Pyrimme tarjoamaan sinulle kattavammin tietoa ja neuvoja myös neuvontapuhelimessamme, joten jos toivoisit perusteellisempaa keskustelua halukkuuteen liittyen, autamme sinua mielellämme lisää. Yhteystietomme löytyvät täältä. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Neuvonnan tiimi