Hei! Minua mietityttää seksuaalisen toiminnan tai yhdynnän aikana esiintyvät epämiellyttävät...
Hei! Minua mietityttää seksuaalisen toiminnan tai yhdynnän aikana esiintyvät epämiellyttävät hajut. Toki hyvä hygienia ennen aktia ehkäisee varmasti hajujen riskiä, mutta jostain syystä jännittää asia mahdollisen uuden kumppanin kanssa. Jos minusta lähtee joku epämiellyttävä haju joka pilaa nautinnon kokemisen. Onko erikoinen pelko ja voiko yli päästä? En voi kuitenkaan kaikkea hallita ruumiissani. Kuten emättimestäkin voi pesusta huolimatta tulla vaikka verta tai vuotoa joka tuoksahtaa…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin jännittää yhdyntää uuden kumppanin kanssa, sillä usein ihminen tuntee olonsa hyvin haavoittuvaiseksi suhteen ollessa vielä tuore. Tuolloin saattaa tulla mieleen myös erilaisia kauhuskenaarioita ja monet luonnolliset asiatkin voivat nolostuttaa.
Kuten mainitsitkin, omasta intiimihygieniastaan on tärkeää huolehtia, mutta noin muutoin ei kehon tuoksuja kannata häpeillä. Perushygienialla kehon eri osat eivät tuoksu miltään, tai eivät ainakaan voimakkailta. Ihmiset myös suhtautuvat tuoksuihin hyvin yksilöllisesti ja joillekin tuoksut tai kehon eritteet eivät ole seksiä harrastettaessa niin iso kynnyskysymys kuin toisille. Moni esimerkiksi on yhdynnässä kuukautisista huolimatta. Siksi on ihan mahdollista, että potentiaalinen kumppanisikaan ei hätkähtäisi, vaikka sinulla tulisi esimerkiksi hieman vuotoa yhdynnän aikana. Kannattaa muistaa, että kumppanisikin voi pelätä sinun mielipidettäsi omista tuoksuistaan. Mikäli kumppanisi kertoisi asiasta, et varmaankaan pitäisi häntä mitenkään erikoisena. Siksi tällaisista asioista voi ihan rohkeasti puhua toiselle, jos aihealue mietityttää.
Tuntuuko sinusta siltä, että mietit tuoksujasi noin muutoinkin? Mikäli asiaa pystyy rohkeasti käsittelemään joko yksin tai jonkun luotettavan ihmisen kanssa, on erilaisista peloista mahdollista päästä eroon. Joskus myös jo aika tuo perspektiiviä eri tilanteisiin. Jos tuntuu siltä, että tuoksujen pelko on mielessäsi jatkuvasti, kannattaa jutella asiasta esimerkiksi terveydenhoitajan tai psykologin kanssa. Myös erilaisia harjoituksia testaamalla saattaa onnistua katkaisemaan negatiiviset ajatukset. Lisäksi neuvontapuhelimemme puoleen saa tarvittaessa kääntyä, sillä olemme täällä sinua varten. Ei kuitenkaan syytä huoleen, yhdyntä onnistuu varmasti hyvin ja kumppanisi mielestä tuoksut hyvältä.
Maija Nieminen