Hei! Minulla on hyvä ystävä jonka äiti pakottaa ystäväni ajamaan...
Hei! Minulla on hyvä ystävä jonka äiti pakottaa ystäväni ajamaan viikset. Hän on siis 14 vuotta. Olen tässä miettinyt että onko ystäväni äidillä oikeutta pakottaa tuollaiseen. Olen vähän huolestunut asiasta. Kiitos jo etukäteen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa kiva kuulla, että pidät huolta ystävästäsi, niin kuin kuuluukin tehdä. Oletko tietoinen, miksi ystäväsi äiti pakottaa ajamaan ystäväsi viikset? Joskus tietysti murrosiän muutokset voivat saada aikaan myös erilaisia mullistuksia aikuisen ajatusmaailmassa. Jokaisella on kuitenkin oikeus päättää omasta kehostaan ja näin ollen myös siitä, ajaako viiksensä vai ei. Jos siis ystäväsi ei halua ajaa viiksiänsä, ei sitä ole myöskään pakko tehdä. Millä mielellä ystäväsi on tilanteesta? Jos asia mietityttää sinua tai ystävääsi ja ette saa tukea ystäväsi äidiltä, kannattaa aina yrittää jutella jonkun toisen aikuisen kanssa. Tämä aikuinen voi tarvittaessa myös jutella ystäväsi äidin kanssa ja saada häntä näkemään asioita teidän näkökulmastanne. Myös meidän neuvontapuhelimeemme saa aina soittaa, olemme täällä teitä varten. Tsemppiä jatkoon teille molemmille.
Maija Nieminen