Hei! Minulla on noin vuoden verran lähes aina seksiä harrastaessa...
Hei! Minulla on noin vuoden verran lähes aina seksiä harrastaessa tullut mieleen lapsuudesta tuttuja paikkoja. Mielessä alkaa pyörimään kuin esittelyvideo tietyistä lapsuuden paikoista kuten vanhan alakoulun läheisyydestä sekä harrastuspaikoista. Asia ei periaatteessa haittaa paitsi hieman häiritsee ja ahdistaa, sillä en tiedä yhtään mistä se johtuu. Olen elänyt todella hyvän lapsuuden, eikä mieleeni tule mitään negatiivista näistä paikoista. Oletteko kuullut vastaavasta? Mikä voisi olla syynä?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Ei ole ollenkaan tavatonta, että seksin tai ylipäätään nautinnon aikana mieleen voi tulla visuaalisia aistimuksia, kuten vaikkapa mielikuvia tietyistä paikoista, väreistä tai muodoista. Kykyä kokea yhden aistin kautta tuleva ärsyke toisen aistin kautta kutsutaan synestesiaksi.
Mielemme luo jatkuvasti yhteyksiä asioiden välille. Tämä on osa mielemme normaalia toimintaa. Joidenkin yhteyksien välille pystymme hahmottamaan loogisen syy-yhteyden, toisien yhteyksien välille taas emme. Kokemuksesta voi myös muodostua odotus: jos on nähnyt vaikkapa tietyn maiseman seksin aikana, voi seuraavalla kerralla ohimennen pohtia, että näkyyköhän tuo maisema tälläkin kerralla kun harrastan seksiä, mikä helposti itsessään johtaakin maisemahavaintoon. Myös se jos koittaa aktiivisesti estää jotakin nousemasta mieleen usein johtaa siihen, että juuri tuo asia nousee mieleen.
Kuvaamasi kaltaiset kokemukset eivät ole merkki siitä, että jotakin ikävää olisi tapahtunut, eikä niistä tarvitse olla ahdistunut. Jos asia ei häiritse sinua, sille ei myöskään tarvitse tehdä yhtään mitään ja voit rauhassa vaellella mielikuvissasi. Jos mielikuvat joskus häiritsevät, voit lempeästi ohjata huomiotasi mielikuvista vaikkapa kehollisiin tuntemuksiisi tai hengitykseesi ja kokeilla, onko tällä vaikutusta siihen, mihin huomiosi seksin aikana kiinnittyy.
Neuvonnan tiimi