Hei! Minun esinahka ei ole kireä, eikä siinä ole muuta...
Hei! Minun esinahka ei ole kireä, eikä siinä ole muuta ongelmaa, mutta kun vedän esinahkaa takaisin ylös (löysänä tai erektiossa), niin se tavallaan rullaantuu itsensä alle jolloin se ei peitä koko terskaa ja se ei palaudu muuten kuin vetämällä suhteellisen kovaa, joka sattuu. Onko normaalia, ja voiko tätä hoitaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahassa on kaksi puolta, limakalvopuoli vasten terskaa ja ohut, pehmeä iho sen päällä. Esinahka voi rullautua kuvailemallasi tavalla ja se on aivan tavallista. Esinahkaa voi olla paljon tai vähän, eikä se aina peitä terskaa kokonaan, kun taas joillakin se peittää terskan hyvin. Ei ole olemassa yhtä normaalia, sillä niin penis kuin siihen kuuluva esinahka ovat aina yksilöllisiä, eri kokoisia ja mallisia. Peniksen ja terskan koko muuttuu mm. lämpötilan vaihdellessa tai erektiossa. Voi siis välillä tuntua, ettei esinahka peitä terskaa niin hyvin (esimerkiksi erektiossa), kun taas toisessa hetkessä se peittää sen paremmin (esimerkiksi viileässä lämpötilassa).
Jos olet iältäsi nuori, on mahdollista etteivät esinahan kiinnikkeet ole vielä kokonaan irronneet, mikä saattaa aiheuttaa arkuutta esinahkaa liikuttaessa. Esinahkaa ei tule vetää niin, että se tekee kipeää. Liikuttele esinahkaa varovasti ja hellästi. Jos sinulla ei ole voimakasta kipua tai poikkeavaa vuotoa peniksessä, tilanne ei vaadi hoitoa. Mikäli esinahka, penis tai jokin sen toiminnassa muuttuu merkittävästi aiheuttaen haittaa, on hyvä olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen kuten esimerkiksi lääkäriin. Tästä artikkelista voit lukea tarkemmin esinahasta.
Oona Turunen