Hei, nyt muutaman kerran kun olen itsetyydyttänyt (ihan vain klitorista,...
Hei, nyt muutaman kerran kun olen itsetyydyttänyt (ihan vain klitorista, eli en ole laittanut sisälleni mitään) niin orgasmin jälkeen olen alkanut vuotaa verta ja sitä on tullut sen verran että lakanat ovat menneet likaiseksi, eli ei ihan vähän. Mitä tämä voi olla? Voiko tämmöisestä mennä terkkariin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Verta voi tulla hyvin erilaisista syistä. Monesti jokin hankauksesta johtuva haavauma tai kuivat limakalvot voivat aiheuttaa veren vuotamisen. Myöskin immenkalvon venyminen voi aiheuttaa vuotoa. Kerroit kuitenkin, että kyse oli vain klitoriksen hyväilystä, joten on oletettavaa, ettei esimerkiksi mistään haavaumasta ollut kyse. Muita syitä verenvuodolle voivat olla esimerkiksi jonkinlaiset tulehdukset tai muut gynekologiset syyt. Ajoittain voi myös käydä niin, että jos kuukautiset ovat juuri alkamassa tai loppumassa, voi orgasmin jälkeen vuotaa verta hetken aikaa. Lisäksi joissakin tapauksissa seksitaudit voivat olla poikkeavien vuotojen takana, muttet maininnut mitään tällaiseen viittaavaa, joten sinulla ei luultavasti ole tämän seikan suhteen huolta.
Millainen olo sinulla nyt on tai onko verta tullut edelleen aina orgasmin jälkeen? Terveydenhoitaja on koulutettu hoitamaan juuri tällaisia asioita, joten voit aivan hyvillä mielin mennä juttelemaan hänen kanssaan tilanteestasi. Mitään hävettävää ei ole ja näin saat varmuuden, mistä juuri sinun tapauksessasi on kysymys. Jos sinulle jäi jotakin kysyttävää, tai haluaisit jutella vielä tilanteestasi, voit soittaa neuvontapuhelimeemme. Tsemppiä ja hyvää oloa sinulle.
Neuvonnan tiimi