Hei, olemme olleet naimisissa vasta 2 vuotta. Ensin sexiä oli...
Hei, olemme olleet naimisissa vasta 2 vuotta. Ensin sexiä oli paljon 1kk verran. Sitten miehelleni tuli erektiovaikeuksia. Tämän jälkeen kävi lääkärissä hakemassa sinisiä nappeja. Seksi on kuitenkin ollut vähäistä ja minä hermostun asiasta. Jotenkin minusta tuntuu, että miehelläni ei ole enää haluja minua kohtaan. Mieheni on 55. Hän ei puhu tunteista eikä seksistä kuin vähässä määrin. Tilanteeni on nyt patti ja ajattelin erota, koska tiedän etten jaksa tätä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksistä ja tunteista puhuminen voi olla hankalaa, sillä monia meistä ei ole opetettu siihen ja joskus se voi näin ollen tuntua vieraalta ja pelottavaltakin, niin kuin kaikki uudet asiat yleensäkin. Onneksi puhuminen on taito, jota voi harjoitella. Parisuhde on yksi paikka, jossa sitä voi harjoitella yhdessä kumppanin kanssa. Harjoittelulle suotuisa olosuhde on sellainen, johon ei liity painostusta, syyllistämistä tai pakottamista. Usein halu oppia jotain uutta lähtee ihmisestä itsestään ja tästä lähtökohdasta oppiminen myös parhaiten tapahtuu.
Erektiovaikeuteen voi olla hyvin monenlaisia syitä taustalla. Erektiovaikeus ei ole sairaus, vaan oire jostakin. Se voi liittyä mm. ikään, terveydentilaan, lääkityksiin, sairauksiin, päihteisiin, stressiin, uupumukseen tai muihin psykologisiin tekijöihin. Erektiovaikeuksia voi hoitaa lääkkeiden lisäksi esimerkiksi seksuaalineuvonnassa tai seksuaaliterapiassa.
Kerrot, että sinusta tuntuu, ettei miehelläsi ole enää haluja sinua kohtaan ja olet ajatellut erota. Miten teidän suhteenne muuten voi? Onko teillä yhdessä mukavaa, tai onko arjen läheisyyttä, johon ei liity seksiä? Jos haluat itsellesi keskustelutukea, tai haluatte yhdessä opetella puhumaan seksistä ja kokeilla löytää vielä yhteisymmärryksen siihen liittyen, voitte halutessanne varata ajan seksuaalineuvontaan. Myös eroon liittyvistä pohdinnoista voi keskustella seksuaalineuvojan kanssa.
Oona Turunen