Hei. Olen 15v tyttö, ja olen tavannut pari kuukautta sitten...
Hei. Olen 15v tyttö, ja olen tavannut pari kuukautta sitten 18 täyttäneen pojan, johon olen valtavan rakastunut. Samoin on hän minuun. Olemme olleet sängyssä viimeisen kuukauden aikana aika usein. Ei kai siinä ole mitään väärää, vaikka hän onkin jo täysi-ikäinen, ja minä vasta 15. Kysyn tätä siksi, koska äitini mielestä en saisi olla hänen kanssa nuoren ikäni takia. Äiti pelkää, että minua käytetään hyväksi. Kun hän sanoi sen minulle saatuaan tietää, että harrastamme seksiä, meille tuli riitaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että olet rakastunut. Seksin tai seurustelun aloittamiseen ei ole ikärajaa, vaikka seksin suojaikäraja on 16 vuotta. Suojaikärajan on tarkoitus suojella lapsia seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Teidän tapauksessanne kuulostaa kuitenkin siltä, että molemmat olette harrastaneet seksiä omasta vapaasta tahdosta, vaikka teillä onkin ikäeroa. Voit lukea tarkemmin suojaikärajasta täältä.
Vanhemmat ovat usein huolissaan lapsistaan ja haluavat suojella heitä. Harmi, että teille tuli riitaa äitisi kanssa. Voit halutessasi vielä koittaa keskustella asiasta rauhallisesti äitisi kanssa ja kertoa, että olet suhteessa omasta vapaasta tahdostasi eikä kumppanisi painosta sinua mihinkään mitä et itse halua tehdä. Joskus vanhemmilla kestää jonkin aikaa tottua tilanteeseen ja hyväksyä se, että omasta lapsesta on hiljalleen kasvamassa nuori aikuinen.
Oona Turunen