Hei! Olen 17-Vuotias poika. Minulla on vasemman kivekseni ympärillä jotain...
Hei! Olen 17-Vuotias poika. Minulla on vasemman kivekseni ympärillä jotain tuntuisi kuin suonilta. Netistä lukien päättelin sen olevan suonikohju. Suonikohju on ollut minulla itsellä jo alkuvuodesta lähtien, mutta elämää se ei ole haitannut. Olen pystynyt runkkaamaan normaaalisti enkä tunne kipua. Pitääkö minun olla huolissaan siitä vai annanko asian olla koska se nyt on ollut minulla jo yli puoli vuotta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kivespussin suonikohjut ovat melko yleisiä ja pääasiassa ne ovat oireettomia. Kivespussin suonikohjut sijaitsevat tavallisesti vasemman kiveksen ympärillä, joten on mahdollista, että sinunkin tapauksessasi on kyse tästä. Joillakin voi ilmetä alueella kipua, painontunnetta tai jomotusta ja tällöin olisi tärkeää käydä lääkärissä. Hyvä kuitenkin kuulla, ettei tilanne ole haitannut elämääsi ja kehosi toimii niin kuin pitääkin.
Periaatteessa aikuisen oireetonta kivespussin suonikohjua ei tarvitse hoitaa, mutta koska saatat olla vielä kasvuiässä, on hyvä olla varmuuden vuoksi yhteydessä vaikkapa terveydenhoitajaan. Kasvu- ja murrosikäisillä kivespussin suonikohjujen hoitoa saatetaan harkita, mikäli epäillään kohjujen vaikeuttavan kivesten normaalia kasvua. Luultavasti sinun tapauksessasi ei ole kyse tällaisesta ja voit olla huoletta, mutta olemalla yhteydessä terveydenhoitajaan, saat vielä tarkempaa tietoa juuri sinun terveyteesi liittyen.
Neuvonnan tiimi