Hei. Olen 32v mies ja minua mietityttää onko normaalia että...
Hei. Olen 32v mies ja minua mietityttää onko normaalia että kivekseni ovat melkein kokoajan ylhäällä tiiviissä paketissa? Saunassa istuessa tai sohvalla maatessa alkavat roikkumaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Cremaster-lihakset, eli kivesten kohottajalihakset säätelevät kivesten nousemista, laskeutumista ja kivespussin kireyttä. Lihasten tarkoituksena on säädellä kivesten oikeanlaista lämpötilaa. Jos kivekset ovat liian kylmät, tai henkilö kiihottuu, kivekset nousevat ylös ja kivespussi kiristyy. Kivesten ollessa lämpimät, kivekset roikkuvat alhaalla ja kivespussi on löysä.
Jokaisen keho on omanlaisensa ja siksi myös kiveksissä sekä niiden kohottajalihasten voimassa ja aktiivisuudessa on yksilöllisiä eroja. Mikäli sinulla ei ole mitään muita oireita ja esimerkiksi erektion ja siemensyöksyn saamisen suhteen ei ole vaikeuksia, voit olla tilanteessasi rauhassa. Kaikkein varmimman tiedon saat aina kuitenkin lääkäriltäsi, eli jos asia vielä huolettaa sinua, on hyvä jutella terveyteen liittyvistä asioista lääkärin kanssa.
Neuvonnan tiimi