Hei. Olen kiinnostunut opiskelemaan seksologiaa. Menneisyyteni ei kuitenkaan jätä minua...
Hei. Olen kiinnostunut opiskelemaan seksologiaa. Menneisyyteni ei kuitenkaan jätä minua rauhaan. Olen joskus nuorena, teini-ikäisenä ollut erittäin kiinnostunut seksistä. Tämän johdosta oli hauskaa kiusoitella kavereita esimerkiksi työntämällä käsiä housuihin tai paidan alle. Tämä kalvaa minua ja tuntuu etten menneisyyteni takia voi koskaan työskennellä seksologian parissa koska olen itse ahdistellut muita. Olen nainen ja aikuisiällä näitä ongelmia ei siis ole ollut. Tunnen häpeää ja syyllisyttä

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monilla on lapsuudesta ja nuoruudesta samankaltaisia kokemuksia kuin sinulla. Teini-iässä on tavallista olla kiinnostunut seksistä, ja nuorena harjoitellaan ja haetaan rajoja. Seksuaalikasvatus on monilla voinut olla kehnoa siinä mielessä, ettei rajoista tai suostumuksesta ole ääneen puhuttu niin selkeästi kuin tänä päivänä puhutaan. Teini-iässä meille ei myöskään ole vielä kehittynyt samanlaista kykyä arvioida tekojamme kuin aikuisena.
Jos tapahtunut kovasti vaivaa vielä aikuisiällä, voi miettiä, josko asianosaisille esittäisi anteeksipyynnön tilanteista. Ja miten voisit itsemyötätuntoisesti antaa anteeksi itsellesi? Syyllisyyden ja häpeän tunteita voi käsitellä myös jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Voit halutessasi esimerkiksi soittaa meille tai varata ajan neuvontaan. Meillä voi asioida nimettömänä ja keskustelu on luottamuksellista. Asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin eivätkä nuoruuden tapahtumat estä seksologian alalle hakeutumista.
Oona Turunen