Hei! Olen kokenut seksuaalista häirintää samalta henkilöltä pidemmän ajan. Häirintää...
Hei! Olen kokenut seksuaalista häirintää samalta henkilöltä pidemmän ajan. Häirintää en ole kokenut vähään aikaan, mutta se on ollut sanallista ja lievää koskettelua. Koen itseni jotenkin heikoksi, kun olen antanut sen vaikuttaa minuun. Olen ollut asian kanssa aika yksin enkä oikein tiedä miten pääsisin eteenpäin. Tuntuu kuin sisälläni olisi lukko, jota en saa avattua ennen kuin olen päässyt eteenpäin asian kanssa. Tämän takia en pysty olemaan oikein täysin oma itseni sosiaalisissa tilanteissa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit kertoa tilanteestasi meille.
Et ole yksin mietteidesi ja tuntemustesi kanssa. Tilanne, jossa toinen henkilö rikkoo rajoja ahdistelemalla tai koskettelemalla, on usein monin tavoin yllättävä. Esimerkiksi fyysinen lamaantuminen tai pyrkimys sivuuttaa asia voivat tällaisessa tilanteissa olla keinoja selvitä. Moni kokee jälkikäteen syyllisyyttä tai häpeää käyttämistään selviytymiskeinoista, vaikka nämä keinot ovatkin olleet tarpeellisia hankalassa tilanteessa.
Jokaisella ihmisellä on kehollinen itsemääräämisoikeus. Jos joku toinen toimii tätä oikeutta vastaan, on aivan luonnollista, että se vaikuttaa ihmiseen. Kyse ei ole heikkoudesta vaan siitä, että omaa kehoa ja mieltä on kohdeltu tavalla, joka ei ole itselle okei. Se että tapahtunut vaikuttaa voi toimia viestinä siitä, että arvostaa omia rajojaan ja että niitä ei saa ylittää.
Hankalista kokemuksista voi jäädä matkaan kuvailemiasi lukkoja, mutta näitä lukkoja on onneksi mahdollista myös avata. Seksuaalisen häirinnän vaikutukset ja niiden voimakkuus vaihtelevat yksilöllisesti, samoin se, millaiset keinot auttavat käsittelemään tapahtumaa. Millaiset keinot sinua auttavat selviämään hankalista asioista? Yleensä tällaisissa tilanteissa on hyvä jutella luotettavan ihmisen, kuten vaikkapa ystävän tai ammattilaisen kanssa. Jos sinusta tuntuisi siltä, että voisit jatkaa keskustelua meidän kanssamme niin juttelisimme mieluusti kanssasi lisää. Voit varata meille ajan lomakkeella.
Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi