Hei, olen kuullut monilta naisilta puhetta, että heidän rintansa muuttavat...
Hei, olen kuullut monilta naisilta puhetta, että heidän rintansa muuttavat muotoaan/kokoaan kuukautiskierron mukaan. Esim. joskus rinnat ovat pyöreät, joskus enemmän ”ketunnokat”. Mietin, onko tämä siis hormonaalista vaihtelua ja yleistä? Ja voiko sille mitään, jos esim. pitää enemmän siitä, kun rinnat ovat pyöreät ja haluaisi ylläpitää sitä. Vakiintuuko rintojen koko ja muoto joskus aikuisiällä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin yleistä, että rinnat muuttavat hieman muotoaan hormonaalisista syistä. Tavallisesti saattaa huomata rintojensa olevan hieman turvonneet, mutta myöskin havainnot rintojen pienenemisestä ja pehmenemisestä ovat luonnollisia. Kaikki muutokset ovat silti hyvin yksilöllisiä ja kertovat vain juuri oman kehon tavasta toimia.
Rinnat muovautuvat murrosiässä noin 3-5 vuoden ajan, jonka jälkeen kehitys on valmis. Rintojen muotoon ja kokoon vaikuttavat suurilta osin omat perintötekijät sekä esimerkiksi rasvaprosentti. Rinnat kuitenkin muuttavat muotoaan ja kokoaan läpi elämän, sillä esimerkiksi painon vaihteleminen, raskaus, imetys ja vaihdevuodet voivat vaikuttaa rintojen ulkonäköön. Rinnat eivät siis periaatteessa vakiinnuta ulkonäköään täysin missään vaiheessa, vaan ne muovautuvat hieman elämän tuomien muutosten mukana. Tilannetta ei kannata kuitenkaan pelätä, sillä muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä ja monesti asiaan kasvaa myös henkisesti.
On ihan sallittua pitää jostakin rinnan muodosta enemmän kuin toisesta. Kaikkiin kehon muutoksiin ei valitettavasti voi itse vaikuttaa, kuten esimerkiksi ikääntymiseen, mutta parhaiten pidät huolta rinnoistasi käyttämällä sinulle sopivia rintaliivejä, syömällä terveellisesti ja harrastamalla liikuntaa. Rintojen terveydestä voi huolehtia myös tarkkailemalla niitä.
Ei siis hätää, erilaiset muutokset ovat yleensä hyvin luonnollisia ja monesti niistä ei tarvitse kantaa huolta. Jos sinulle herää kysymyksiä rintojen terveyteen liittyen, voit olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen