Hei, Olen menossa naimisiin parin viikon päästä ja tämän jälkeen...
Hei,
Olen menossa naimisiin parin viikon päästä ja tämän jälkeen meillä on puolisoni kanssa toiveena lapsi. Olen käyttänyt mirena -hormonikierukkaa nyt yhtäjaksoisesti 5,5 vuotta. Olen lukenut ristiriitaista tietoa siitä joidenkin mukaan ensimmäinen kierto on hedelmällisin, mutta myös keskenmenoriski on kaikkein suurin, koska kohdun seinämät eivät ole kerenneet paksuuntua. Mikä on siis tilanne? Minulla ei ole ollut kuukautisia yli 1,5 vuoteen kierukan kanssa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mirena-hormonikierukan poistamisen jälkeen hedelmällisyys palaa jokaisen yksilökohtaiselle tasolle. Hormonikierukka ei vaikuta munasarjojen toimintaan ja vaikkei kuukautisia olisi ollutkaan kierukan käytön aikana, pitäisi hedelmällisyyden olla omalla henkilökohtaisella tasolla ja siten myös kuukautisten alkaa aivan tavalliseen tapaan muutaman kuukauden sisällä kierukan poistamisen jälkeen.
Raskautta on sallittua yrittää heti kierukan käytön lopettamisen jälkeen. On hyvin yksilöllistä, onnistuuko raskauden alkaminen ensimmäisestä kierrosta, sillä tilanteeseen vaikuttavat muutkin asiat kuin pelkästään kohdun limakalvo. Tällaisia ovat esimerkiksi miehen riittävä siittiötuotanto ja ovulatorinen kuukautiskierto. Noin yleisellä tasolla mietittäessä keskenmenoista yli puolet johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta. Muita syitä ovat esimerkiksi tulehdukset tai huonossa hoitotasapainossa olevat perussairaudet. On siis todennäköisempää, että raskaus jatkuu onnistuneesti ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeenkin, vaikka hormonaalista ehkäisyä olisi aiemmin käytetty, sillä myös keskenmenoon voivat vaikuttaa monet eri tekijät.
Varmimman vastauksen sinun tilanteeseesi saat aina lääkäriltäsi. Omat huolenaiheet voi tuoda rohkeasti esiin ja samalla voi tarkistaa, miten tässä tapauksessa on turvallisinta edetä. Yli 80 prosenttia naisista tulee raskaaksi ensimmäisen vuoden aikana ehkäisyn lopettamisen jälkeen. On siis mahdollista, että toiveenne toteutuu piakkoin. Joka tapauksessa kaikkea hyvää teidän yhteiselle tiellenne.
Neuvonnan tiimi