Hei. Olen seurustellut poikaystäväni kanssa noin kuukauden ajan ja haluaisin...
Hei. Olen seurustellut poikaystäväni kanssa noin kuukauden ajan ja haluaisin harrastaa seksiä hänen kanssaan, mutta en edes uskalla ottaa aihetta puheeksi. Olemme kummatkin kokemattomia seksin suhteen ja olen hänen ensimmäinen tyttöystävä. Muutama päivä sitten hän oli luonani yötä ja heräsin aamulla unesta, jossa harrastin seksiä hänen kanssaan. Kerroin hänelle unesta hänen painostuksesta ja yllätyin hänen kertoessaan, että hänkin on nähnyt samankaltaista unta minusta jo ennemmin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet löytänyt kivan kumppanin elämääsi. Joskus voi nähdä toisesta seksiunta ja siinä ei ole mitään pahaa. Hauska juttu, että poikaystäväsi uskoutui sinulle kertoen ihan samanlaisesta kokemuksesta. Aina seksiunet eivät välttämättä kerro mitään, mutta nyt seksiin liittyvistä asioista voi olla taas hiukkasen helpompi jutella kumppanille. Kysymyksestäsi ei ilmennyt, koitko tuon painostuksen unesta kertomiseen lopulta ihan hyvänä juttuna vai oliko se pikemminkin negatiivinen kokemus. Jos koit tilanteen negatiivisena, olisi hyvä, että ilmaisisit poikaystävällesi, ettet pidä painostuksesta ja kerrot asioista omaan tahtiisi.
Pystyttekö juttelemaan muista asioista? On tärkeää, että kumppanilleen pystyy olemaan avoin omista tuntemuksistaan. Seksi on luonnollinen asia, josta voi puhua ihan samalla tavalla kuin muistakin jutuista. Jos asiaa on vaikeaa ottaa puheeksi, olisiko tilanteesta helpompi keskustella kautta rantain esimerkiksi jonkin kirjan tai elokuvan tiimoilta? Tai voithan kysyä vitsillä, onko hän nähnyt uusia unia sinusta, jos se ei ajatuksena tunnu pahalta. Joillekin on luontaisempaa ilmaista itseään kirjoittamalla, joten jos puhuminen on vaikeaa, voi toiselle kirjoittaa vaikkapa lapulle omia tuntemuksiaan ja ajatuksiaan. Myös Sexpon sivuja yhdessä tutkimalla saattaa olla helpompaa ottaa asia puheeksi rennolla tavalla. Lisäksi tämän artikkelin pohjalta voi virittää keskustelua tai pohtia asiaa itse.
Oletteko testanneet hyväilyseksiä? Tästä on yleensä vähän helpompi päätyä niin sanottuun ekaan kertaan, kun tunnelma saattaa viedä mukanaan. Mikään pakko ei ole olla yhdynnässä, vaikka hyväilyseksiä harrastaisikin. Hyväilyseksin yhteydessä voi kuitenkin olla helpompi ehdottaa pidemmällekin, eli yhdyntään, etenemistä. Tunteiden käydessä kuumina on kuitenkin hyvä muistaa kondomin käyttö kaikenlaisissa seksin muodoissa.
Toivottavasti saatte keskusteluyhteyden avattua. Myös turvalliselta aikuiselta voi kysyä neuvoa, sillä hänkin on saattanut olla samassa tilanteessa kanssasi. Tsemppiä jatkoon!
Maija Nieminen