Hei! Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt opetella käyttämään tamponia, mutta...
Hei! Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt opetella käyttämään tamponia, mutta se ei vain mene sisään. Olen testannut asetillista ja normaalia (pienintä mahdollista kokoa), mutta se ei mene kärkeä syvemmälle. Tamponia työntäessäni minulle tulee myös tunne tarpeesta virtsata ja välillä se myös sattuu. Sama asia käy kun yritän työntää sormea sisälleni. Haluaisin ratkaisun ongelmaani, sillä harrastan uintia, eikä ole mukavaa joutua jättämään treenejä väliin joka kuukausi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tamponin asettaminen voi tuntua hankalalta aluksi monen muunkin mielestä. Ei ole kuitenkaan syytä huolestua, sillä jokaisen keho on erilainen ja siksi harjoittelu voi kestää toisilla pidempään kuin toisilla. Yleensä kuitenkin ajan ja kehon muutosten myötä on mahdollista onnistua harjoitteluissaan.
Harjoittelu kannattaa suorittaa asetillisilla ja pienikokoisilla tamponeilla, kuten olet hienosti tehnytkin. Helpointa tamponin asettaminen paikalleen on runsaimpina vuotopäivinä tai niin, että tamponin päähän sipaisee hieman vaseliinia. Tänne on koottu tietoa vielä enemmän tamponin käytön harjoittelusta.
Ihmisten kehot reagoivat tamponiin eri tavoin, mutta kuvaamiasi tuntemuksia saattaa ilmetä esimerkiksi silloin, jos tamponi ei ole asettunut oikeaan kohtaan. Joillakin henkilöillä esimerkiksi immenkalvon aukko voi olla ahdas ja siksi sekä tamponin käyttäminen että sormen sisään vieminen voi tuntua vaikealta. Tämä ei ole vaarallista ja halutessaan immenkalvoa voi varovasti venytellä puhtain ja liukasteeseen kastetuin sormin. Immenkalvon aukon venyminen voi auttaa harjoittelun onnistumisessa. Jottei tulisi satuttaneeksi itseään enempää, on kuitenkin tärkeää seurata kehon reaktioita ja edetä vain sen mukaan, mikä ei satuta.
Omasta tilanteestaan voi jutella tarvittaessa vielä esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Voit kertoa hänelle kuvaamistasi tuntemuksista ja samalla saada neuvoja omaan kehoon ja kuukautisiin liittyen. Myös valmentajalle voi puhua omasta tilanteestaan, jolloin saatat saada myös juuri sinulle sopivia vinkkejä tilanteesi ratkaisemiseksi. Joskus tällaiset asiat ottavat oman aikansa, mutta toivotaan, että pääset pian osallistumaan treeneihisi täysipainoisesti. Tsemppiä harjoitteluun.
Maija Nieminen