Hei, onko normaalia että masturboinnin sekä seksin jälkeen tuntee ahdistusta,...
Hei, onko normaalia että masturboinnin sekä seksin jälkeen tuntee ahdistusta, häpeää ja alakuloisuutta. Nautin ja haluan molempia mutta efekti on aina sama, pornossa tykkään myös katsoa useita ”sairaita” fantasioita joita en kuitenkaan halua millään tasoa oikeassa elämässä

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
On tavallista, että seksiin liittyy monenlaisia ja välillä ristiriitaisiakin tunteita. Ihanteellista kuitenkin olisi se, että fiilis pysyisi pääosin hyvänä ennen seksiä, seksin aikana sekä seksin jälkeen. Viestissäsi kuvailemasi tunteet kuulostavat raskailta kantaa ja onkin hyvä, että löysit meidät ja laitoit meille kysymyksen.
Jäin pohtimaan, että tulevatko hankalat tunteet jokaisen seksikerran jälkeen vai onko sinulla kertoja, jolloin hankalia tunteita ei ole tai ne ovat vaimeampia? Jos pystyt tunnistamaan tällaisia kertoja, liittyykö niihin jotakin erilaista kuin niihin seksikertoihin, joina hankalat tunteet tulevat vahvemmin? Jos sinulla on seksiä kumppanin kanssa, oletteko jutelleet yhdessä seksiin liittyvistä ajatuksistanne, toiveistanne ja tuntemuksistanne?
Se mitä ajattelemme seksistä ja seksuaalisuudesta, kehostamme ja mieltymyksistämme vaikuttaa monesti siihen, millaisia tunteita koemme seksuaalisissa tilanteissa ja niiden jälkeen. En tiedä voisiko sinun kohdallasi olla kyse tästä, mutta jäin miettimään asiaa kun kuvasit viestissäsi fantasioita ”sairaiksi”. Aiheuttavatko esimerkiksi fantasioidesi sisällöt tai seksuaalisuus ylipäätään sinulle muutoin ahdistusta tai häpeää?
Seksologiassa fantasioita ei luokitella sairaiksi – fantasiat ovat ajatuksia eli mielen tuotteita, jotka yleensä tulevat ja menevät omia aikojaan. Jos kuitenkin esimerkiksi omaa fantasiaansa pitää vääränlaisena, voi käydä niin, että kiihotusreaktion laskiessa tulee alakuloinen, ahdistunut tai häpeävä olo.
On hurjan tavallista, että ihmiset kiihottuvat ja nauttivat ajatuksissaan asioista, joita eivät haluaisi tai esimerkiksi lain puitteissa voisi toteuttaa. Tässä ei ole mitään pahaa, se on vain tapa jolla ihmisen seksuaalinen mieli usein toimii. Toiselle elämänalueelle siirretty esimerkki: moni ihminen nauttii esimerkiksi dekkareiden lukemisesta tai kauhuleffoistakin, vaikka oikeassa elämässä nämä asiat voivat olla hyvin ahdistavia. Fantasia ja mielikuvitus on eri asia kuin todellisuus ja teko.
Jos sinusta yhtään tuntuisi mahdolliselta niin kannustaisin sinua varaamaan ajan maksuttomaan seksuaalineuvontaamme, jotta voisimme yhdessä jutella tilanteestasi tarkemmin eikä sinun tarvitsisi kantaa huoliasi yksin. Myös neuvontapuhelimeemme voi aina soittaa sen päivystysaikana.
Maria Vihlman