hei oon 13v poika ja esinahka lähtee kyll aika helpostikki...
hei oon 13v poika ja esinahka lähtee kyll aika helpostikki terskan päält poies mutt mites ku en oo sitä pessy ikinä sen alta enkä uskalla ku en tiiä sattuuko se, siel on aika paljo sellast valkost töhnää tms. sattuuko sen terskan huuhtelu?? kirveleekö tai muuta ?? Miten uskaltasin koskee sitä sormell?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vaikuttaa siltä, että olet tullut murrosikään ja kehosi on alkanut tuottaa esinahkatalia, eli smegmaa. Esinahkatali koostuu nimensä mukaan talista ja on valkoista, rasvaista eritettä. Tämä ei ole vaarallista ja kuuluu kehon luonnolliseen toimintaan.
Hyvä kuulla, että esinahka liukuu terskan päältä pois aika helposti, sillä tämä helpottaa terskan pesua. Päivittäinen alapesu ehkäisee tulehdusten sekä hajujen syntymistä ja puhdistuksen voi hoitaa ihan pelkällä lämpimällä vedellä. Pesemisen tai koskemisen ei pitäisi kirvellä tai sattua, eli rohkeasti voit testata sormella, miltä alue tuntuu ja samalla huuhtaista syntyneen smegman pois. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja esimerkiksi vetää pesun ajaksi esinahkaa pois vain sen verran, ettei tunne kiristystä tai kipua.
Jos sinulla herää terveyteen liittyviä kysymyksiä, voit olla halutessasi yhteydessä terveydenhoitajaan. Lisätietoa esinahasta löydät vielä täältä.
Maija Nieminen