Hei. Sain kuulla että minulla on genitaaliherpes.. järkytyin pahasti.. olen...
Hei. Sain kuulla että minulla on genitaaliherpes.. järkytyin pahasti.. olen ollut saman kumppanin kanssa jo pidemmän aikaan, ja ehkäisynä ollut epillerit. Lopetin ne n 2kk sitten kun on meillä haaveena perheen lisäys.. Nyt vain mietityttää kuinka jatkossa, mies tukenut asiassa hyvin toki hän itsekkin vähän järkyttyi.. pystyykö ”hommat” jatkua niin sanotusti normisti sittenkun olen itse siihen taas kykeneväinen ja paljon raskauteen tämä vaikuttaa jos joskus se aika tässä tulee eteen..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan ymmärrettävää, että diagnoosin kuullessaan saattaa järkyttyä. Moni asia voi pyöriä uhkakuvana mielessä ja oma tulevaisuus saattaa tuntua epävarmalta. On hienoa, että olette pystyneet kuitenkin juttelemaan miehesi kanssa. Tämäkin on jo suuri askel eteenpäin, sillä avoimuus ja rehellisyys omista peloistaan ja toiveistaan on tärkeää kuvaamassasi tilanteessa. Usein ensijärkytyksen jälkeen pystyy myös miettimään erilaisia mahdollisuuksia, joilla asioita voi lähteä ratkaisemaan.
Hienoa, että suhtaudut vastuullisesti omaan ja muiden terveyteen. Vaikka tilanne on järkyttänyt sinua, voi sinua ehkä helpottaa tieto, että äidin vasta-aineet suojaavat sikiötä tartunnalta ja siksi myös raskaaksi tulemista voidaan edelleen suunnitella, jos vauva on vielä toiveissa. Mikäli raskauden aikana ilmenisi herpeksen näkyviä oireita, aloitetaan asikloviirilääkitys. Loppuraskaudessa on myös mahdollista saada herpeksen estolääkitys synnytykseen asti. Jos oireita ilmenisi vielä synnytyksen hetkelläkin, voidaan sikiön suojaamiseksi herpesrakkulat peittää ja aloittaa äidin suonensisäinen lääkitys. On siis täysin mahdollista, että lapsi syntyy terveenä ja hyvinvoivana, vaikka sinulla olisikin genitaaliherpes.
Millainen olo teillä on tällä hetkellä? Asiassa voi olla paljon sulateltavaa, mutta missään nimessä tilanne ei ole maailmanloppu. Teitä voisi parhaiten auttaa keskustelu uudestaan lääkärin kanssa yhdessä. Lääkärissä voisitte käydä läpi vielä terveyteen ja raskauteen liittyviä seikkoja tarkemmin. Myös mahdollisen raskauden aikana on hyvä ottaa tilanne puheeksi heti neuvolassa, jotta saa juuri sinun tilanteeseesi sopivia neuvoja. Lisäksi meidän neuvontapalveluihimme saa olla yhteydessä joko yksin tai yhdessä, jos yhtään siltä tuntuu. Toivottavasti olosi on jo parempi. Kaikkea hyvää teille molemmille.
Maija Nieminen