Hei Sexpo!Olen miettinyt tätä jo pitkään, ja mistään ei tunnu...
Hei Sexpo!
Olen miettinyt tätä jo pitkään, ja mistään ei tunnu saavan vastausta. Voiko lapsuusiän ja teinivuosien lihavuus vaikuttaa testosteronin tuotantoon niin että aikuisiällä ei kaikki kasva täyteen mittaansa mihin olisi mahdollista? Esim Peniksen pituus, luiden paksuus ja kämmenien ja jalkaterien koko. Ja jos niin on voiko sitä enää korjata kun on jo 21 vuotias? esim laihduttamalla, nostelemalla painavia painoja, syömällä terveellisesti ja saamalla hyvää unta.

Kiitos vastauksesta
Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Kehon hormonitoiminta on hyvin monimutkainen kokonaisuus, jonka erityisasiantuntijoita ovat hormonitoimintaan erikoistuneet lääkärit eli endokrinologit. Hormonipitoisuuksiin liittyvissä kysymyksissä ohjaisinkin sinua kääntymään terveydenhuollon puoleen.
Jokainen keho on yksilöllinen, omanlaisensa ja sellaisenaan arvokas. Esimerkiksi mainitsemasi peniksen koko mietityttää monia. On kuitenkin hyvä muistaa, että peniksiä on juuri niin monenlaisia kuin ihmisiäkin, joilla on penis. Tietty peniksen koko tai muoto ei ole toista parempi.
Hienoa, että otit kysymyksessäsi esiin hyvää oloa tuovien elintapojen merkityksen. Terveellisillä elintavoilla on tutkitusti suuri merkitys ihmisen hyvinvointiin riippumatta siitä, millainen henkilön hormonaalinen kehitys tai muu tausta on ollut. Riittävä lepo ja unensaanti, hyvä ravinto ja keholle ja mielelle sopiva liikunta tukevat kokonaisvaltaisesti hyvää oloa ja vaikuttavat kehon hormonitasapainoon ja myös seksuaalisuuteen positiivisesti.
Hyviä asioita elämääsi!
Maria Vihlman