Hei!Alapääni tuoksahtaa aika voimakkaasti,en usko että olisi tulehdus kun ei...
Hei!
Alapääni tuoksahtaa aika voimakkaasti,en usko että olisi tulehdus kun ei ole mitään kipuja yms,toinen kysymys: kun sairastaa vulvodyniaa ja vaginismia niin voiko raskautta seurata muuten kuin alatutkimuksella?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Alapään tuoksuun vaikuttavat monet eri asiat, kuten ravinto, hikoilu, kuukautiskierron eri vaiheet tai raskaus. Mukavaa kuulla, ettei sinulla ole ainakaan mitään kipuja. Ilmeisesti et ole myöskään valkovuodossa havainnut mitään muutoksia värissä tai koostumuksessa? Millainen tuo mainitsemasi voimakas tuoksu on ja kauanko tilannetta on jatkunut? Joskus erilaisten oireiden taustalla voi olla kyse emätintulehduksesta, joita usein myös liittyy vulvodyniaan. Jos tuoksua siis ilmenee edelleen, tai sinulle tulee uusia oireita, on hyvä varmuuden vuoksi kääntyä lääkärin puoleen.
Varhaisraskaudessa ultraäänitutkimus tehdään yleensä emättimen kautta, mutta ensimmäisen seulontatutkimuksen yhteydessä sikiötä on monesti mahdollista tarkastella vatsanpeitteiden päältä. Raskautta voi siis mahdollisuuksien mukaan seurata muillakin tavoin kuin emättimen kautta. Myös joitakin soveltavia menetelmiä voidaan harkita, esimerkiksi kosketuskipua on mahdollista lievittää puuduttavalla geelillä, jota laitetaan kipupisteisiin ennen sisätutkimusta. Vulvodynia ja vaginismi kannattaa kuitenkin ottaa puheeksi heti neuvolassa, jotta ei joudu turhaan kärsimään tai pelkäämään erilaisia tutkimuksia.
Jos asia koskettaa tai kiinnostaa sinua, voit halutessasi tutustua vulvodyniaa käsittelevään sivustoon, jossa on myös tietoa raskaudesta ja synnyttämisestä. Mikäli aihepiiri herättää lisää kysymyksiä tai kaipaisit tukea tilanteessasi, voit aina olla yhteydessä            neuvontapalveluihimme, olemme täällä sinua varten.
Maija Nieminen