Hei,Harrastin kerran suuseksiä ilman kumia antavana ja vastaanottavana osapuolena. Tähän...
Hei,
Harrastin kerran suuseksiä ilman kumia antavana ja vastaanottavana osapuolena. Tähän kertaan ei kuitenkaan sisältynyt siemennestettä ja akti oli muutenkin ohi nopeasti. Olen käynyt tapauksen jälkeen 5 kuukauden sisällä kahdesti sukupuolitautitesteissä, molemmilla kerroilla kaikki tulokset olivat negatiivisia. Lääkäri tarkasteli ulkoisesti myös visvasyylän varalta, mutta mitään merkkejä ei löytynyt. Minua on silti jäänyt vaivaamaan, voinko olla jonkin taudin kantaja, esim. kondylooman?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Olet pitänyt hyvää huolta terveydestäsi käymällä testeissä suojaamattoman seksikontaktin jälkeen.
HPV eli ihmisen papilloomavirus, jonka oireilua genitaaleilla kutsutaan kondyloomaksi, on yleisimpiä seksiteitse tarttuvia tauteja ja se voi tarttua myös nieluun. Valtaosa (80%) ihmisistä saa HPV-infektion elinaikanaan ja suurella osalla infektio on oireeton. Mikäli kantaisit virusta, kuuluisit siis laajaan enemmistöön.
Kondylooma on yleensä tartuttava etenkin sen oireisessa vaiheessa.  HPV-infektioon ei ole parantavaa hoitoa, mutta mikäli oireita ilmenee, niitä voidaan lievittää. Useimmiten tulehdus paranee itsekseen vuoden kahden kuluessa kun kehon oma immuniteetti kehittyy.
Seksitaudit ovat osa maailmaa, jossa seksiä harrastetaan. Seksitautien kanssa eläminen on paljon paitsi ehkäisyä, myös riskienhallintaa ja kommunikaatiota. Olet tehnyt kaiken sen, mitä suojaamattoman seksin jälkeen voi tehdä ja saanut negatiiviset tulokset kaikista niistä seksitaudeista, jotka on mahdollista testata.
Jos sinulla on kumppani tai kumppaneita ja keskusteluyhteys välillänne on hyvä ja turvallinen, kannustan teitä avoimeen keskusteluun seksitaudeista, niiden herättämistä ajatuksista, mahdollisista huolista ja ehkäisystä. Yleensä avoin keskustelu voi lievittää kuvailemaasi huolta.
Jos keskustelu ei tunnu mahdolliselta niin voit joka tapauksessa jatkaa seksuaalielämääsi ehkäisystä ja itsestäsi parhaasi mukaan huolehtien. Suuseksissä toimivimpia suojautumiskeinoja ovat kondomit ja suuseksisuojat.
Maria Vihlman