Heii, kysymys koskien liukasteita
onko ok käyttää hajustamatonta kasvovoidetta liukuvoiteena (ihan että oma käsi luistaisi paremmin), mitä muita kriteereitä sille liukuvoiteelle on? Ei pitäisi olla allergeeneja… pitäisi.
Saako sylkeä käyttää sitten omakiva liukasteena, olen siis poika ja kiinnostaa vaan…
Muuten, jos tekee reiän johonkin hedelmään (tekee seksilelun) niin voiko sitä käyttää ilman kumia?

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Liukasteita valitsessa on hyvä ottaa pH-arvoltaan mahdollisimman neutraalit tuotteet. Hajusteeton kasvorasva kuulostaa siis tässä tapauksessa sopivalta. Syljen käyttö on myös ok, vaikkakin se voi usein kuivua nopeasti, mikä saattaa vaikuttaa käyttömukavuuteen.
Voimakkaat haju- ja väriaineet tai joidenkin tuotteiden sisältämä alkoholi eivät ole hyväksi genitaalialueen herkälle iholle. Apteekeista saa hankittua ilman reseptiä Ceridal-öljyä, joka on yleisesti ihonhoitoon tarkoitettu tuote, mutta toimii liukkarina erinomaisesti. Öljy- ja silikonipohjaiset tuotteet eivät kuitenkaan sovi kondomin kanssa käytettäviksi, sillä ne haurastuttavat kondomia ja voivat rikkoa sen pinnan. Kondomin kanssa tulee siis aina muistaa käyttää vesipohjaisia liukkareita.
Kysyit myös, voiko esimerkiksi hedelmistä tehtyjä seksileluja käyttää ilman kondomia. Yleisen hygienian kannalta ja herkkien limakalvojen suojaamiseksi on suositeltavaa käyttää kondomia.
Lue seksivälineistä ja liukuvoiteista lisää täältä.
Ronja Ohra-aho & Oona Turunen