Hei!Kumppanillani on genitaaliherpes.Voimmeko harrastaa suuseksiä ilman suojausta?Miten genitaalihe …
Hei!
Kumppanillani on genitaaliherpes.
Voimmeko harrastaa suuseksiä ilman suojausta?
Miten genitaaliherpes oireilee suussa?
Pystyykö millään tavoin etukäteen ennustamaan oireileeko herpes minulla jos sen saan seksin välityksellä genitaaleihin tai suuhuni?
Asia mietityttää koska minun pitäisi tehdä päätös haluanko tietoisesti itseni tartuttaa..
Jos herpes ei oireile ollenkaan, niin silloin asiaa ei ilmeisesti tutkita mitenkään, tuleeko minun jatkossa asiasta mainita kaikille seksikumppaneilleni?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä, että haluatte huolehtia seksuaaliterveydestänne. Genitaaliherpes voi tarttua limakalvo- tai kosketustartuntana kaikissa yhdynnän muodoissa, myös suuseksissä. Genitaaliherpeksen oireillessa on hyvä välttää suuseksin harrastamista, mutta oireettomassa vaiheessa tartunnan todennäköisyys on pienempi. Parhain tapa yrittää ehkäistä tartunnan saaminen on käyttää kondomia tai suuseksisuojaa, jotka vähentävät tautiriskiä.
Jokaisen ihmisen keho on erilainen, joten oireiden laatua tai voimakkuutta ei valitettavasti voi etukäteen ennustaa. Genitaaliherpes voi oireilla suussa esimerkiksi rakkuloina, mutta tämäkin on yksilöllistä. Herpestartunta voi olla myös oireeton. Kun iholla ei näy muutoksia, ei herpestartuntaa voi luotettavasti todeta. Mikäli on harrastanut suojaamatonta seksiä herpesvirusta kantavan kanssa, on rehellisintä tulevaisuudessa ottaa asia puheeksi mahdollisten kumppanien kanssa. Kertomista ei kannata pelätä, sillä on monia muitakin, joilla genitaaliherpes on, tai joita asia ei kauhistuta.
Omista huolenaiheistaan on hyvä puhua kumppaninsa kanssa. Myös kumppanisi on ehkä aikanaan käynyt tartunnan saatuaan mielessään läpi, mitä tulevat kumppanit miettivät hänestä ja seksin harrastamisesta. Mikäli genitaaliherpes tarttuisi, on olemassa erilaisia hoitomuotoja, joilla tilannetta voidaan auttaa. Teema mietityttää muitakin ja halutessasi voit tutustua vielä tähän blogitekstiin. Jos sinua helpottaa, voit kääntyä terveydenhoitajan puoleen ja jutella huolistasi hänelle. Myös meidän neuvontapuhelimeemme on sallittua soittaa joko yksin tai yhdessä. Autamme mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi