Hei!Olen 17v tyttö ja minua on mietityttänyt jo pitkään, että...
Hei!
Olen 17v tyttö ja minua on mietityttänyt jo pitkään, että onko normaalia, että emätin on noin 5cm syvä, koska kohdunkaula tulee vastaan? Kiihottuessa ja orgasmin jälkeen emätin saattaa syventyä
parilla sentillä. Mietityttää ja pelottaa ettei tulevaisuudesa yhdyntään ei ole riittävästi ns tilaa ja saako sitä mitenkään esim. treenattua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Emättimen koko vaihtelee yksilöllisesti, mutta mittasi vaikuttavat aika tavallisilta. On myös ihan mahdollista pystyä koskettamaan omaa kohdunnapukkaansa, sillä keskimäärin emättimen syvyys on 6-12 senttiä. Voit siis huokaista helpotuksesta asian suhteen, sillä on muitakin henkilöitä, jotka pystyvät kanssasi samaan ja joilta onnistuu lisäksi yhdyntä. Emätin on hyvin joustava elin, joten esimerkiksi juuri kiihottuessa kuvamaasi reaktiot ovat luonnollisia. Emättimen kostuminen ja joustava rakenne mahdollistavat yhdynnän onnistumisen, joten on todennäköistä, että emättimessäsi on tarpeeksi tilaa yhdyntää varten.
Jos tilanne tuntuu pelottavalta yhdynnän hetkellä, kannattaa asia ilmaista kumppanille. Kun asiasta on puhuttu, voivat sekä keho että mieli rentoutua ja yhdynnän onnistuminen on todennäköisempää. Kehon kaikki osat muuttuvat iän myötä, kuten myös emätin, joten on mahdollista, että emätin voi muuttua vielä hieman, jolloin sisään mahtuu helpommin myös penis tai seksilelu. Kannattaa muistaa, että seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää, joten jos itse akti on vaikea tai pelottava, voi toiselle tuottaa seksuaalista mielihyvää myös esimerkiksi käsin tai suulla. Emätintä ei kuitenkaan tarvitse sen enempää treenata yhdyntää varten, keho tietää kyllä, mitä tekee. Mikäli olet kuitenkin kiinnostunut yleisesti ottaen treenaamisesta, voi omien lantionpohjan lihasten harjoittelusta olla hyötyä alapään alueen lisäksi myös koko keholle.
Toivottavasti asia ei paina enää mieltäsi, sillä olet hyvä juuri tuollaisenaan. Jos asian tiimoilta heräsi kuitenkin kysymyksiä, kannattaa aina kääntyä esimerkiksi terveydenhoitajan puoleen. Myös meidän neuvontapuhelimeemme saa soittaa, jos yhdyntään tai kehoon liittyvät asiat ovat mielessä, neuvomme sinua mielellämme vielä uudestaan.
Maija Nieminen