Hei,onko teillä olemassa ryhmää ihmisille, jotka eivät tunne itsessään parisuhderakkautta...
Hei,
onko teillä olemassa ryhmää ihmisille, jotka eivät tunne itsessään parisuhderakkautta ollenkaan, eli eivät halua kumppania, saati asua kenenkään kanssa, vaan haluavat vain seksiä? Olen itse tällainen ihminen ja olen elänyt aiemmin parisuhteessa, enkä koe sitä omaksi tavakseni elää. Seksi on minulle fyysinen, nautinnollinen kokemus muun kosketuksen joukossa, ja minun on vaikea liittää siihen rakkauden tunnetta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että olet löytänyt oman tapasi elää ja nauttia seksistä.
Jokaisella on oikeus muodostaa sellaisia ihmissuhteita kuin itse haluaa ja suhteen osapuolet määrittelevät suhteen sisällön itse. Kuvailemasi tapa suhtautua seksiin, rakkauteen ja parisuhteeseen ei ole lainkaan tavaton etkä ole yksin kokemustesi kanssa. Vaikka kultturissamme rakkaus ja seksi on monesti liitetty yhteen, sen ei tarvitse olla niin eivätkä kaikki koe niin.
On ihmisiä, jotka eivät kaipaa parisuhdetta ja määrittelevät itsensä aromanttisiksi. Aromanttisuudella tarkoitetaan, ettei henkilö tunne romanttista vetovoimaa. Jokainen määrittelee oman ns. suhdesuuntautumisensa ja seksuaalisen suuntautumisensa niin kuin haluaa, tai päättää jättää määrittelemättä.
Joskus vallitsevasta parisuhdenormista poikkeavalla tavalla elävä saattaa kohdata ennakkoluuloja tai moraalista paheksuntaa, sillä niin seksiin, seksuaalisuuteen kuin parisuhteisiinkin liittyy valitettavasti edelleen kapeita normeja ja myyttejä.
Toivon, että sinä voit huoletta elää omannäköistä elämääsi. Vertaistukea moninaiseen seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin voi löytyä erilaisilta nettifoorumeilta. Sexpo-säätiöllä ei ikävä kyllä ole ryhmätoimintaa tällä hetkellä. Jos kaipaat keskustelutukea, niin meihin voi tarvittaessa olla yhteydessä puhelimitse tai varaamalla ajan.
Oona Turunen