Hei!Penikseeni ilmestyi ikäänkuin syylän näköinen näppylä. Näppylä löytyy kun esinahkaa...
Hei!
Penikseeni ilmestyi ikäänkuin syylän näköinen näppylä. Näppylä löytyy kun esinahkaa vetää taaksepäin, siellä esinahan alla piilossa hieman terskan alla. Näppylä on vaalea päältä, kovantuntuinen mutta ei lainkaan kipeä. Kyse vain yhestä näpystä.
Huomasin näppylän kuukausi sitten ja menin heti sukupuolitauti testeihin. Minulta testattiin ne kolme yleisintä tautia, kaikki olivat negatiivisia. Näppylä on edelleen samannäköinen eikä vaivaa. Tarviiko minun pelätä muita seksitauteja?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Iholle, myöskin sukuelinten alueen iholle, voi syntyä hyvin erilaisia näppylöitä ja monesti ne ovat vaarattomia. Joissain tapauksissa voi olla kyse esimerkiksi luomesta tai talinäppylästä.
Hienoa kuulla, että olet huolehtinut seksuaaliterveydestäsi ja käynyt seksitautitesteissä. Voit luultavastikin olla huoletta niiden seksitautien suhteen, jotka sinulta testattiin ja todettiin negatiivisiksi. Onko sinua tutkittu kondylooman varalta? Kaikkein varminta olisi tilanteessasi käydä vielä lääkärissä. Lääkäri voisi selvittää, olisiko kyseessä epäilemääsi syylään viittaava muutos vai jotakin muuta. Mikäli harrastat seksiä kumppanin kanssa, on hyvä käyttää kondomia suojana, ainakin siihen asti, kunnes saat varmuuden, mikä näppyläsi on laatuaan.
Olipa kyseessä mikä tahansa ihomuutos, on siihen todennäköisesti kehitetty erilaisia hoitomuotoja. Siksi ei kannata huolehtia liikaa, eiköhän asia selviä ja hoidu helposti. Vaikutat vastuulliselta henkilöltä, jatka samaan malliin tulevaisuudessakin.
Maija Nieminen